Podcast van de Week: Inspirerende ‘Tell me why’ van American Airlines

Audio agency Airborne kiest de podcast van de week. Onderscheidende audioproducties van merken waar de consument naar wil luisteren.

Podcast van de Week: Inspirerende ‘Tell me why’ van American Airlines is
American Airlines

De podcast van deze week blinkt niet uit in productiewaarde of creativiteit. Toch is het een inspirerend voorbeeld. De podcast ‘Tell me why’ van American Airlines is namelijk bedoeld voor interne communicatie. De reeks ging van start in 2019, maar is nu eigenlijk relevanter dan ooit. American Airlines kampt namelijk met het probleem waar duizenden bedrijven met een groot personeelsbestand wereldwijd mee kampen sinds Covid-19 ons in haar greep houdt: hoe zorg je dat je verbonden blijft met je personeelsleden als die structureel vanuit huis werken?

Content

‘Tell me why’ laat zien dat een podcast heel goed kan werken als, extra, kanaal voor interne communicatie. Elke aflevering behandelt een actuele kwestie die speelt binnen het bedrijf. Van de doelstellingen op het gebied van duurzaamheid, tot de nieuwe salarisadministratie. En natuurlijk komt ook de actuele kwestie van het moment - Covid-19 - voorbij. Vanuit verschillende hoeken binnen de organisatie worden medewerkers geïnterviewd.

Vrij toegankelijk

De afleveringen van deze reeks worden bewust heel compact gehouden, meestal zo tussen de 7 en 9 minuten. Heel slim: als medewerker wil je best even bijgepraat worden over wat er speelt, maar je wil er niet al te veel tijd aan besteden. Daarmee kan het een hele slimme vervanging zijn van andere kanalen, zoals de nieuwsbrief of het personeelsmagazine, die lang niet altijd even goed worden bekeken. De podcast is overigens voor iedereen vrij toegankelijk, waarmee American Airlines het indirect dus ook nog als een extern middel inzet en zo laat zien dat het een transparant bedrijf is.

Onderdeel routine

Zou deze podcast beter kunnen? Zeker. De productiekwaliteit laat te wensen over, het is soms iets te veel ‘top down’ communicatie en in het publicatieschema mag wat meer consistentie worden aangebracht. Maar het inzetten van een middel dat inmiddels onderdeel is geworden van de routine van mensen - en ja, dus van ook medewerkers van grote bedrijven - verdient een pluim.

Luister 'Tell me why' hier op Spotify of op Soundcloud.

Masterclass podcasting

Om goed uit te leggen welk ambacht er komt kijken bij het vertellen van merkverhalen in audio, ontwikkelde Airborne een masterclass over storytelling podcasts. In deze 2-delige podcast doorloopt creative director Marvin Jacobs het gehele productieproces, van research tot sounddesign. Luister hier​ en deel ‘m gerust met iedereen die interesse heeft in podcasting.

Luister ook: Podcast van de week - Chompers van Oral B

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie