Januari is de maand van het grote niets. De feestdagen zijn achter de rug en de zomer is nog eindeloos ver weg. En dus heeft de moderne consument houvast nodig, iets dat het bestaan zin geeft: het boeken van een zomervakantie. Daarom is dit de maand waarin de landenpromotie op volle toeren draait, om zo de zoekende consument voor zich te winnen. En dat betekent dat de abri's met hagelwitte stranden niet van de bushokjes af te slaan zijn.
Reis door Duitsland
Maar... het kan ook creatiever. Zo wordt de podcast steeds vaker ingezet als ondersteuning van dit soort campagnes. Een plezierig middel, omdat je veel meer ruimte hebt om écht iets te vertellen, in plaats van dat je als marketeer je hele land moet terugbrengen tot één beeld. Eerder bespraken we op deze plek bijvoorbeeld de opmerkelijke podcast Kiln, ter promotie van Zweden - en die ook alleen maar dáár te beluisteren is.
De Vlaamse afdeling van de Duitse Nationale Dienst voor Toerisme heeft het medium ook ontdekt en ging in eind vorig jaar van start met de serie 'Duitsland Vakantieland'. Mja... da's een titel die vooral doet denken aan stoffige brochures bij een toeristisch informatiepunt. De aanpak bestaat eruit dat de Vlaamse televisiemaker Ben Roelants in gesprek gaat met andere bekende landgenoten, die vertellen over een reis die ze door Duitsland hebben gemaakt.
Een chatcast waarbij je bekende mensen laat praten over het product dat je te verkopen hebt, is nu niet gelijk een concept waardoor je in creatief opzicht wordt weggeblazen. Toch is het niet onaardig om te horen hoe actrice Lauren Müller de stad Pforzeim heeft verkend en welke bezienswaardigheden ze daarbij is tegengekomen.
Oriëntatieproces
De grootste vraag bij dit soort podcasts is wanneer mensen er naar gaan luisteren, in hun vakantie-oriëntatieproces. Een podcast met deze titel zal hoogstwaarschijnlijk vooral mensen bereiken die al Duitsland-fan zijn of het al overwegen. En dat kan natuurlijk de overweging zijn, om juist met een podcast een verdiepende vervolgstap te bieden.
Mensen die nog zoekend zijn, maar een (voor)oordeel hebben over deze vakantiebestemming, zul je alleen niet zo snel bereiken. Terwijl juist de 'zoekende' luisteraars die open staan voor inspiratie, eigenlijk de meest interessante én grootste doelgroep vormen.
Net zoals bij alle andere branded podcasts zou het ook hier interessant zijn om te kijken of de vorm niet spannender en verrassender kan. Met als gevolg dat luisteraars aan de serie beginnen vanwege het goede verhaal dat erin verteld wordt - en dan en passant verrast worden door wat Duitsland te bieden heeft.
Luister naar ‘Duitsland Vakantieland’ op Spotify.
Meer luisteren?
Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Op de hoogte blijven en nooit meer iets missen? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!