Marvin Jacobs van audio-agency Airborne kiest in de rubriek Podcast van de Week onderscheidende audioproducties van merken waar de consument naar wil luisteren. Deze keer zijn top-5 selectie van 2021.
Vanaf deze week verschijnt er op deze plek weer wekelijks een review van een onderscheidende audioproductie van een adverteerder. Maar voor we van start gaan met de nieuwe 2022-reeks eerst een moment van reflectie: op deze plek namen we in totaal 25 podcasts onder de loep. Stuk voor stuk producties die zijn ingezet door adverteerders of organisaties.
Rode draad: de variëteit waarmee podcasts worden ingezet om bij te dragen aan merk-, communicatie- of bedrijfsdoelstellingen is enorm. Het is interessant om te zien dat de podcast steeds meer wordt ontdekt door merken als middel waarmee je een ander soort verhalen kunt vertellen dan je elders doet. Of dat nu gaat om het creëren van merkassociaties, het werven van personeel of het creëren van bewustwording van een maatschappelijk thema.
Maar wat waren we nu de podcasts die je echte gehoord moet hebben? Met ons kritische oor maakten wij een selectie van de 5 meest interessante cases.
1. A Chronicle Of Racism in America van Ben & Jerry’s
Een voorbeeld dat laat zien hoe je stelling neemt in een maatschappelijk debat, met het vertellen van inhoudelijke verhalen over een buitengewoon pijnlijk onderwerp: institutioneel racisme in de Verenigde Staten. Een deel van de geschiedenis die maar zelden wordt besproken en daarom des te stoerder dat Ben & Jerry’s deze voortrekkersrol op zich neemt.
Lees hier meer,
2. Hypnopolis van BMW
Wij bespraken eerder dit jaar de eerste reeks van Hypnopolis, maar inmiddels is al weer de tweede reeks van start gegaan. Daaruit spreekt de enorme ambitie die je ook hoort in de productie zelf. Met een geraffineerd sounddesign en een filmische soundtrack word je als luisteraar getrakteerd op top-entertainment. Lees hier meer
3. Snacks Minute van RobinHood
Het Amerikaanse beleggingsplatform RobinHood, brengt elke dag opnieuw een podcast uit van zo’n 5 minuten. Daarin wordt het belangrijkste business-verhaal van die dag beknopt en helder uitgelegd door twee vaste hosts. Het format is vooral slim omdat de mini-podcast makkelijk deel uit kan maken van geautomatiseerde playlists, zoals Jouw Daily van Spotify.
Lees hier meer
4. Dreaming of One Day
In deze tijden van pandemie waarin reizen lastig is, is het idee van een Zuid-Afrikaans toerismebureau erg goed gevonden: help luisteraars in slaap te vallen met een geleide meditatie, terwijl de mooiste Zuid-Afrikaanse bestemmingen worden beschreven. Zo kun je dromen van de dag dat het weer mogelijk is om ze fysiek te bezoeken.
Lees hier meer
5. The Message van General Electric
Bepaalde boeken, films en tv-series behoren tot een algemeen referentiekader. Wat betreft podcasts zou The Message verplichte kost moeten zijn. Dit is één van de eerste, grootse aangepakte branded podcasts en liet zien hoe je het medium creatief in kunt zetten. In dit geval is dat een knap verteld fictie-verhaal dat speelt de vorm.
Lees hier meer
Meer luisteren?
Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Gelijk luisteren? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!