Podcast van de week: Kiln

Airborne kiest audioproducties van adverteerders die de moeite van het luisteren waard zijn. Deze week: Kiln van Visit Sweden.

Kiln is de Podcast van de week

Campagnes voor vakantielanden hebben een hoge mate van inwisselbaarheid. De basisingrediënten zijn in veel gevallen: aansprekende visuals met zonovergoten stranden, grillige berglandschappen, culinaire hoogstandjes en - uiteraard - blije mensen. Als je een beetje je best doet, heb je zo de beelden voor een brochure of toeristische website bij elkaar gegoogled. Paar lijstjes met highlights erbij en klaar ben je. 

Verbeelding

Anno 2023 zien we per dag waarschijnlijk meer beelden dan iemand die anderhalve eeuw geleden leefde. En in deze stortvloed aan beelden is het lastig om op te vallen. Toerismebureaus moeten dus creatiever worden in het profileren van de ideale vakantiebestemming. Op deze plek namen we eerder al eens ‘Dreaming of One Day’ onder de loep, waarbij je tijdens een geleide meditatie de mooiste Zuid-Afrikaanse landschappen beschreven kreeg. Prachtig gemaakt en gebruikmakend van de verbeelding van de luisteraar.

Mythologische wezens

Ook Visit Sweden zet audio in om potentiële vakantiegangers te inspireren. Het liet de beroemde Zweedse bestseller-auteur John Ajvide Lindqvist een verhaal schrijven over mythologische wezens die zich op zouden houden in de uitgestrekte bossen van Zweden. Wat dit concept nogal uitzonderlijk maakt, is dat je het verhaal alleen maar kunt luisteren in Zweden zélf. Het idee is dat je afreist naar een Zweeds bos, je koptelefoon opzet om je vervolgens te laten meevoeren in een verhaal over een ‘huldra’ - een bosnimf. Daarmee wordt het bezoek aan het bos een extra bijzondere ervaring.

PR-idee

Het is zonder twijfel een creatief en origineel idee. Maar als je inzoomt op de productie zelf, is er natuurlijk veel op af te dingen. Boeken mensen op basis hiervan een ticket naar Zweden? En moet je mensen niet juist vooraf content bieden die stimuleert tot een bezoek aan Zweden, in plaats van dat je een wandeltocht door de bossen probeert te verrijken? Dan zijn ze immers al in het land en hoef je ze ook niet meer over te halen. 

En zo zijn er nog wel een aantal kritische vragen te bedenken. Maar als je die even van tafel veegt en uitzoomt, dan kun je niet anders concluderen dan dit eigenlijk vooral een erg slim PR-idee is. De podcast is uitgebracht eind vorig jaar en wist toen redelijk wat aandacht te generen - voor het concept en daarmee natuurlijk vooral voor Zweden.  

Luisterboek

‘Visit Sweden’ heeft de case ingezonden voor onder meer de Webby Awards. Dan is ‘t wat veel gevraagd dat juryleden naar Zweden afreizen, dus je kunt ‘m inmiddels gewoon via Spotify luisteren - ook nog eens in meerdere talen. Best aardig gemaakt - wat ons betreft vooral een luisterboek, voorgelezen door een actrice. Maar ja… wij bevonden ons bij het luisteren dan ook niet in de Zweedse bossen.

Luister naar ‘Kiln'

Meer luisteren?

Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Op de hoogte blijven en nooit meer iets missen? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie