Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: mediagedrag Gen Z minder ongrijpbaar dan gedacht

Er is een verschuiving in mediagedrag bij jongere generatie, maar lang niet zo dramatisch als veel marketeers denken.
Gen Z minder ongrijpbaar dan gedacht
Gen Z minder ongrijpbaar dan gedacht

Het mediagedrag van Gen Z (6-25 jaar) is sterk digitaal georiënteerd, toch kijkt deze jonge generatie óók regelmatig lineaire tv.Dat blijkt uit het onderzoek 'Meet the generations' van Publicis Groupe, waarin het mediagebruik van verschillende generaties van uur tot uur naast elkaar gehouden wordt.

related partner content for mobile comes here

Gen Z kijkt gemiddeld 1 uur en 23 minuten per dag naar lineaire tv en 1 uur en 13 minuten naar online tv (streamingdiensten, uitgesteld kijken), zo blijkt uit het onderzoek. Ter vergelijking: van de millennials (26-40 jaar) geeft 78% aan regelmatig naar lineaire tv te kijken. Zo blijkt dat het mediagebruik van de 'ongrijpbare’ Gen Z'er minder radicaal anders is dan soms gedacht wordt.

Gaming

Natuurlijk zijn er wel mediumtypen die onder jongere generaties aanzienlijk populairder zijn dan onder ouderen. Zo spenderen mannelijke Gen Z'ers twee keer zo vaak tijd aan 'gaming' vergeleken met de gemiddelde Nederlander. Onder mannen is Fifa de favoriete game (41%), bij vrouwen is dat Mario (32%). Opvallend is ook dat deze digital native-generatie ook vaker dan gemiddeld (+27%) good old bordspellen speelt.

De volgende generatie

Daan van Kuijeren, chief strategy officer bij Publicis Groupet: 'We zien dat marketeers zich zorgen maken over het in hun ogen snel veranderende mediagedrag van de volgende generatie consumenten zoals Gen Z en millennials. Hoe bereiken we deze groepen? Bij Publicis Groupe monitoren we het consumentengedrag van alle leeftijdscategorieën nauwkeurig. We zien ook een verschuiving in mediagedrag, maar die is lang niet zo dramatisch als veel marketeers denken en voornamelijk gedreven door technologische innovatie. Historisch gezien omarmen de jonge generaties deze innovaties als eerste en daarmee fungeren zij voor ons als de spreekwoordelijke kanarie in de kolenmijn: veel van de veranderingen in hun mediagedrag zien we later in bepaalde mate terug bij oudere generaties.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in