NRC doet het met zijn content beter dan de benchmark als het gaat om reclame-effect, blijkt uit onderzoek van DVJ Insights. Uit de eerder gepubliceerde studie ‘Feitelijk betrouwbaar’ van het onderzoeksbureau bleek eerder al dat een vertrouwd journalistiek nieuwsmerk zorgt voor meer onderscheidende en meer positieve associaties met het adverterende merk. Daarnaast heeft het een sterk positief effect op de belangrijkste merk KPI’s van adverteerders.
Uit verdere cijfers komt naar voren dat het merk NRC een versterkende werking heeft en significant hoger scoort dan de benchmark. Dat zei Ralph Sluis van DVJ Insights woensdag tijdens de eerste rechtstreekse uitzending van 'Het Uur van NRC', gepresenteerd door Wilfried de Jong waar ook journalist Jeroen Smit en commercieel directeur Madelon Fortuin aan het woord kwamen.
Merkassociaties
Daarnaast komt NRC met een speciale uitgave NRC XTR om het begrip vertrouwen in een journalistiek nieuwsmerk verder uit te diepen. Deze uitgave wordt halverwege december in een oplage van 35.000 gedistribueerd.
Sluis: ‘De kracht van NRC zit in meer dan vertrouwen alleen, het bleken juist de onderscheidende NRC-merkassociaties die een belangrijke rol speelden bij de kracht van het merk. Naast vertrouwen en kwaliteit associeert de lezer het NRC merk vaker dan andere nieuwsmerken met waarden als: eerlijk, serieus, informatief en verdieping.’
Als het gaat om spontane herinnering dan is de benchmark van de dagbladlezer 19 procent (geholpen herinnering 38 procent) en bij NRC 26 (spontaan) en 57 procent (geholpen). Herkenning is bij de dagbladlezer 51 procent, bij NRC 87 procent. Bij boodschapoverdracht is het 25 om 46 procent.
Digitale transformatie
Fortuin spreekt van 2020 als hét succesjaar voor betaalde kwaliteitsjournalistiek. Dit jaar is voor NRC ‘één van de beste jaren ooit’. ‘Al blijft het een jaar met twee gezichten. Door de crisis kwamen de mediabestedingen onder druk maar succes op de lezersmarkt oversteeg de terugloop van advertentie-inkomsten. Aan het eind van dit jaar staan er 25.000 betalende abonnees meer op de teller dan eind 2019.'
'Toen de pandemie in maart het land overviel was het gemiddeld maandbereik van het NRC-netwerk ongekend hoog, met 3,7 miljoen unieke bezoekers, 26 procent bereik in de doelgroep 13+. Daarbij is op dit moment maar liefst 95 procent van alle NRC abonnees digitaal actief op het NRC platform. Het resultaat van een geslaagde digitale transformatie, al blijft het work in progress.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!