Creatie in context: ontdek de impact van Special Advertising

In een tijdperk van informatie-overload, is de waarde van aandacht enorm. Dit geldt zeker voor commerciële uitingen.

Magnum MAFS Videoland BrandedStrip

Consumenten worden dagelijks geconfronteerd met een groot aantal commerciële boodschappen. Hoe val je als merk daartussen op? Special Advertising kan een krachtig middel zijn om de aandacht van de consument te trekken en vast te houden, en zo de boodschap van het merk op een impactvolle manier over te brengen. Maar wat zijn Special Ads precies en hoe effectief zijn ze?

Vormen van Special Advertising

Bij Ad Alliance bieden we veel creatieve mogelijkheden binnen ons Total Video aanbod. Special Ads zijn daar een goed voorbeeld van.  Dit zijn commerciële uitingen die op een creatieve manier zijn verweven in de content en vormgeving van de tv-zenders en SAVOD-platforms. Enkele voorbeelden van Special Ads zijn:

  • Identspot: Een spot waarin de reclameboodschap is verweven met de vormgeving van de tv-zender. Deze spot wordt altijd uitgezonden op de eerste positie in het blok, wat zorgt voor een natuurlijke overgang van de zender naar de reclameboodschap. De combinatie van een opvallende uiting en een prominente positie in het reclameblok zorgt voor extra impact. Voorbeeld: https://vimeo.com/1038542884
  • Framesplit: Hierbij wordt de commercial tussen twee programma’s geplaatst, in de ‘look en feel’ van de tv-zender. Onderin is een aftelklok te zien ter aankondiging van het volgende programma. Framesplits hebben een hoge attentiewaarde door de unieke positie en het mechanisme van de aftelklok. Voorbeeld: https://vimeo.com/1031928524
  • Pauze Ad: Op het SAVOD-platform Videoland biedt Ad Alliance de mogelijkheid van een Pauze Ad aan. Dit is een uiting die wordt getoond als de kijker de content tijdelijk stopzet. Gemiddeld is een Pauze Ad ruim twee minuten in beeld. Door in de uiting een link te maken naar het pauzemoment, neemt de attentiewaarde van deze uiting nog meer toe.
  • Eye Catcher: Een dynamische doorvertaling van de Pauze Ad. Hiermee kunnen adverteerders specifieke producten, die zichtbaar zijn in het programma, ook in de uiting laten zien. Zodra de kijker op de pauzeknop drukt, verschijnt een kleine catalogus van artikelen die in de specifieke aflevering zijn gepasseerd Voorbeeld: https://adalliance.nl/wp-content/uploads/Eye-catcher-voorbeeld.jpg
  • Branded Strip: Dit biedt adverteerders de mogelijkheid om een strip op de homepage van Videoland te claimen. Dit is een exclusieve premium advertentiepositie waarvan de effectiviteit sterk wordt bepaald door de fit met de content en het platform

Waardering door kijkers

Special Advertising wordt door kijkers positief gewaardeerd. Het wordt ervaren als niet-storend, onderscheidend, sympathiek en creatief. Dit leidt tot positieve associaties met het adverterende merk. De fit met de content en het platform is hierbij van groot belang. Hoe beter de fit, hoe hoger de waardering en acceptatie door de kijkers

Effectiviteit van Special Advertising

Special Advertising zorgt ervoor dat een merk nog meer opvalt door de uiting in een andere vorm in te zetten en optimaal gebruik te maken van de context. Denk aan een Eye Catcher rondom Kopen Zonder Kijken met een QR code naar de website van een woonwinkel , waar je direct terecht komt op artikelen uit die specifieke aflevering. Daar ligt ook de unieke kracht van deze advertentievorm Uit onderzoek blijkt dat door op die manier een andere vorm te gebruiken, de attentiewaarde hoger ligt en het merk én product langer en beter blijven hangen bij de consument. Special Advertising kan gemiddeld zorgen voor een 14% hogere spontane merkherinnering in vergelijking met reguliere advertenties. Dit betekent dat consumenten zich het merk beter herinneren, wat leidt tot een hogere merkvoorkeur en aankoopintentie

Conclusie

Special Advertising biedt een unieke kans voor merken om op te vallen. Door gebruik te maken van creatieve en contextuele uitingen, kunnen adverteerders de aandacht van consumenten trekken en vasthouden. De positieve waardering door kijkers en de bewezen effectiviteit in merkherinnering maken Special Advertising een waardevolle toevoeging aan elke marketingstrategie. In een tijd waarin aandacht schaars is, biedt Special Advertising een krachtige manier om de boodschap van een merk op een impactvolle manier over te brengen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →