Meer ruimte voor cross-ownership

Mediabedrijven moeten eenvoudiger financiële belangen kunnen nemen in andere mediaconcerns. Het kabinet moet de beperking van cross-ownership versoepelen, vindt een Kamermeerderheid.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Kamer doelt vooral op de dagbladensector. De kranten kampen met groeiende financiële problemen, vanwege hogere kosten en teruglopende lezersaantallen. Daarom moeten dagbladconcerns gemakkelijker een belang kunnen nemen in andere mediabedrijven.

Dat kwam naar voren in het debat over de mediabegroting 2006 met staatssecretaris Medy van der Laan ( Cultuur). De staatssecretaris zegt al overleg te voeren met het Commissariaat voor de Media over verdere verruiming van de mediaconcentraties en kruisbelangen, zo schrijft Het Financieele Dagblad.

Het kabinet heeft vorig jaar al de cross-ownershipregeling verruimd. Nu mag een uitgever een belang van maximaal 35 procent nemen in ander mediabedrijf, eerder was dat 25 procent.

CDA-kamerlid Joop Atsma betoogde dat een verdere versoepeling van de crossmediale belangen nodig is. 'Is het niet raar', zei Atsma, 'dat een commercieel station morgen wel een dagblad kan opzetten, maar dat een dagblad omgekeerd heel moeilijk kan beginnen met televisie.'

Ook de VVD riep op tot een stevige versoepeling. mediawoordvoerder Fadime I‒rgü: 'De VVD is tegen iedere beperking van het cross-ownership.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie