Overslaan en naar de inhoud gaan

Europees onderzoek: grote meerderheid verkiest connected-tv boven lineair-tv-kijken

Meer dan de helft van deze kijkers bestaat uit GenZ en Millennials.
Smart tv shutterstock
Een smart-tv ter illustratie
© Afbeelding: Shutterstock
Smart tv shutterstock
Een smart-tv ter illustratie
© Afbeelding: Shutterstock

Ruim 86 procent van de respondenten in een Europees onderzoek verkiest connected tv (CTV) boven lineaire tv. In Nederland is dat 83 procent. Meer dan 50 procent van deze kijkers bestaat uit GenZ en Millennials. In Nederland kiezen meer vrouwen (90 procent) dan mannen (76 procent) voor CTV. Kinesso (IPG Mediabrands) deed de vervolgstudie in opdracht van de ShowHeroes Group. Het onderzoek werd in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en vier andere Europese landen uitgevoerd.

related partner content for mobile comes here

Hoewel de Europese marktpenetratie in vergelijking met de Verenigde Staten nog niet zo hoog is, laten de nieuwe onderzoekscijfers zien dat Europa en het Verenigd Koninkrijk een grote inhaalslag in CTV maken. Niet alleen het aantal mensen dat CTV kijkt is gestegen, ook de gemiddelde kijktijd is omhoog gegaan. Werd er in 2022 gemiddeld een uur en 10 minuten per dag naar CTV gekeken, in 2024 is dit opgelopen naar een uur en 58 minuten. Dat is een stijging van 44 procent.

Nederlanders kiezen voor content, niet voor de prijs

Nederlanders kiezen een CTV-aanbieder vooral om de content (72 procent). Verder geeft meer dan de helft van de Nederlandse respondenten aan te kijken naar een CTV-kanaal met advertenties.

Tim Samsom, country manager van ShowHeroes Nederland. 'Ik vind het opvallend dat veel adverteerders in de veronderstelling zijn dat CTV gaat om subscription video on demand content zoals Netflix of Amazon Prime. Maar CTV is veel breder dan dat. Het omvat ook het kijken van content via andere gratis, advertentie-ondersteunende diensten op de tv (advertising-based video on demand). Bijvoorbeeld Samsung TV Plus. Juist op dit soort onbetaalde CTV-diensten hebben adverteerders de mogelijkheid om CTV-kijkers te bereiken en zo hun bereik te vergroten.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in