Overslaan en naar de inhoud gaan

T-Mobile verdedigde 'zijn' kleur magenta altijd agressief, maar verliest nu de merkrechten

Rechter haalt streep door kleurenclaim van T-Mobile in Benelux en raakt waarschijnlijk ook Europese kleurmerkbescherming kwijt.
T-Mobile
T-Mobile
© Shutterstock
T-Mobile
T-Mobile
© Shutterstock

Ondanks het feit dat T-Mobile in Nederland inmiddels plaats heeft gemaakt voor Odido, wil Deutsche Telekom, de eigenaar van T-Mobile de opvallende kleur magenta-roze graag exclusief houden.

related partner content for mobile comes here

Het bedrijf staat er om bekend dat het daarbij nogal agressief te werk gaat: als je op je website ook maar ergens een tintje magenta gebruikt, kun je een stevige brief van het Duitse concern verwachten. Daarbij beroept het bedrijf zich steevast op zijn Europese en Benelux merkregistraties van de kleur magenta.

Uit vrees voor slepende rechtszaken en hoge kosten gooien veel ondernemers dan maar snel de handdoek in de ring en verwijderen het magenta van hun website.

Nietigheidsactie

Een bedrijf dat na ontvangst van een T-Mobile-sommatie niét het hazenpad maar de tegenaanval koos is Lebara, dat ook in Nederland mobiele-telecomdiensten aanbiedt.

Lebara voelde er niets voor om de magenta-accenten van zijn website te verwijderen. Het schakelde een advocaat in en opende met een zogenaamde nietigheidsactie de aanval op het Benelux kleurmerk van T-Mobile.

Magenta niet onderscheidend

Volgens Lebara heeft de kleur magenta ten onrechte een Benelux-merkregistratie gekregen. Het is in het algemeen onwenselijk dat één onderneming het exclusieve recht voor een enkele kleur verwerft. Bovendien wordt magenta wel meer in de telecom-sector gebruikt en zal de consument deze kleur dan ook niet zien als merk van T-Mobile. Het kleurmerk is niet onderscheidend en de registratie moet geschrapt worden, aldus Lebara.

T-Mobile meent dat magenta als merk is ingeburgerd. Inburgering is het verschijnsel dat een merk door langdurig gebruik en veel reclame onderscheidend vermogen krijgt en door het publiek als merk gezien wordt.

Om deze inburgering aan te tonen kwamen de Duitsers met een grote hoeveelheid bewijsstukken op de proppen voor het intensieve gebruik van magenta . Uit marktonderzoek blijkt zelfs dat 60 procent van de respondenten in Nederland bij het zien van de kleur magenta aan T-Mobile denkt.

Recht vervallen

Mooie cijfers, maar het mocht allemaal niet baten. Op 23 augustus bepaalde het Benelux-merkenbureau BOIP dat de kleurmerkregistratie van T-Mobile geschrapt wordt.

De crux zit hem in het feit dat het hier om een merkregistratie voor de Benelux gaat. Als je je beroept op inburgering moet je laten zien dat dit heeft plaatsgevonden in hele beschermingsgebied, namelijk de Benelux.

Het probleem is echter dat T-Mobile geen bekendheid heeft in België en Luxemburg. Het bedrijf kan dus geen Inburgering in die landen aantonen. Daarmee valt het doek voor de Benelux-kleurenclaim van T-Mobile.

Volgt de Europese merkregistratie?

En mogelijk is de gifbeker voor T-Mobile nog niet leeg. Ook hun Europese kleurmerkregistratie ligt namelijk onder vuur. Deze registratie wordt aangevallen door het Amerikaanse verzekeringsbedrijf Lemonade.

De situatie lijkt sterk op die in de Benelux: Lemonade was door T-Mobile aangesproken op het gebruik van de kleur magenta en betoogt nu in een juridische procedure dat het kleurmerk niet onderscheidend is. Aan T-Mobile de zware taak om nu inburgering van het kleurmerk in alle landen van de Europese Unie aan te tonen.

Na deze Benelux-uitspraak is duidelijk dat dat waarschijnlijk niet gaat lukken: alleen al In België en Luxemburg gaat het immers mis. De kans lijkt dan ook groot dat straks ook de Europese merkregistratie van magenta onderuit gaat.

Bas Kist is medeoprichter van Merkenbureau Chiever

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in