Mobiel is ook voor marketeers een sterk kanaal om in contact te komen en te blijven met een doelgroep.
Moliere zei het treffend; “The greater the obstacle, the more glory in overcoming it". Want bij de eindeloze mogelijkheden horen ook eindeloze risico’s, valkuilen en verantwoordelijkheden. Mobiel is een persoonlijk medium en de lijn tussen goed en fout is erg dun. Aanhaken en afhaken liggen dicht bij elkaar. Een aantal problemen is goed te voorkomen door na te denken over de gebruiker en over het kanaal dat je wil gebruiken. En als het dan lukt, is de beloning des te groter.
Mobiel is geen desktopDe vergelijking die ik vaak maak is die tussen een brochure en een website. Deze twee verschillende media hebben inhoudelijk dezelfde content, maar het klakkeloos overnemen van de content van print op een website is geen goed idee. Met mobiel is het niet anders. Een mobiele telefoon of tablet is alles behalve een mobiele kopie van een desktop waarbij alleen de afmetingen afwijken. Om de werkelijke kracht van mobiel te gebruiken moet je dus device specifieke keuzes maken en vooral denken vanuit de gebruiker. Ik noem dat Mobile first. Een mobiele gebruiker laat zich snel afschrikken door overdadig design. Ook zal een gebruiker wel geneigd zijn om dezelfde persoonlijke gegevens te verstrekken als bij een desktop applicatie / website, maar zoals iedereen weet is het op een scherm van pak em beet 3,5 of 4 inch (89mm-100mm) moeilijk om hele lappen tekst of een overdaad aan plaatjes te bekijken. Laat staan er voor de marketeer iets nuttigs mee te doen.
Ok, maar wat moet ik dan?Focus op een aantal onderdelen die relevante waarde toevoegen aan de ervaring van de gebruiker. Daar moet je als marketeer of bedrijf dat een app wil laten ontwikkelen dus serieus naar kijken. Maak keuzes! En beheers de kunst van het weglaten. De gebruiker zal alle visuele of functionele ballast echt niet missen.
bronnen: Kissmetrics, Pure Oxygen Labs, Google
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!