Iedereen zijn eigen kledinglijn

Wil je nog een beetje meetellen als artiest, sporter, politicus of anderszins bekend persoon, dan moet je een kledinglijn hebben. In navolging van de Amerikaans sterren tel je in Nederland tegenwoordig ook pas mee als je naam aan een kledingmerk is verbonden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Na , zo werd gisteren bekend, gaat ook kleding ontwerpen voor V&D. Hij gaat daarmee onder andere concurreren met , wiens J-Style kleding bij C&A wordt verkocht. Deze drie kledingmerken winnen door de aandacht van RTL Boulevard en Shownieuws-achtige programma's snel bekendheid bij het grote publiek, maar er zijn nog veel, heel veel meer kledinglijnen van bekende Nederlanders. Dus zo uniek zijn deze projecten helemaal niet.

Wat wel het aardige is aan deze ontwikkeling, is dat het echte kledinglijnen betreft. Merchandise bestaat natuurlijk al tijden, maar in dit geval betreft het mode die veel verder gaan dat het traditionele Frans Bauer sjaaltje of Jan Smit T-shirt. Er wordt duidelijk nagedacht over vormgeving en kwaliteit. En de naam van de betreffende artiest hoeft zeker niet prominent aanwezig te zijn, het gaat erom dat je de stijl van je idool eenvoudig kunt overnemen. Bovendien is het natuurlijk ook nieuwswaardig dat het hier grote winkelketens betreft die de kleding gaan verkopen.

In de sportwereld is het al jaren gebruikelijk om je naam aan een kledinglijn te verbinden. Kort geleden maakte nog bekend een eigen merk te beginnen. begon hier jaren geleden al mee, maar wint de laatste tijd fors aan bekendheid. Evenals had Ruud Gullit ooit zijn eigen merk kledingmerk: Ruud!. Dit merk is echter, net als Underjeans van Frank Rijkaard, verleden tijd. Het echtpaar Timmer, waarvan zij (Marianne) schaatst en hij (Henk) voetbalt, heeft zelfs een eigen kledingzaak: . Skateheld heeft sinds kort zijn eigen Nike gympen.

Maar je hoeft geen sporter te zijn om de kledingwereld te betreden. In de Timmer & Timmer shop wordt onder andere het merk verkocht, het fashionlabel van presentator Humberto Tan. Er zijn natuurlijk de veelbesproken , maar ook hebben met Fugezi kleding hun eigen stijl. De valse zusters timmeren tegelijk aan de weg. maakte vorige maand al bekend met een groot kledingconcern in zee te gaan. Het lijkt er echter op dat hij wordt ingehaald door , wiens nieuwe kledinglijn volgende week wordt geshowd. heeft onlangs zijn eigen lijn Reebok schoenen gekregen.

Dit is nog maar een willekeurige greep uit de kledingmerken die onlangs zijn ongekondigd of op een andere manier in het nieuws zijn geweest. Er zijn voorbeelden te over. heeft ruzie met Kani over het wel of niet mogen gebruiken van hun merknaam voor kleding, was bezig met kledinglijn totdat haar privé-leven volledig escaleerde en heeft het WK Hockey gewonnen op zelf ontworpen schoenen van Le Coq Sportif. Kortom: het maakt niet uit wie je bent of wat je doet, als je populair bent bij je achterban en je naam roept positieve gevoelens op, dan staat de modewereld overal voor open.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie