Stilte voor de storm met de oktober/november luistercijfers die dinsdag bekend werden gemaakt. Ze zijn wel enigszins voorspelbaar en ogen daardoor wel wat saai.
De grote vier
De grote vier zenders komen ten opzichte van de vorige meting nog wat dichter bij elkaar. Radio 538 levert licht in, NPO Radio 2 lijkt op dit moment zijn plafond bereikt te hebben in ‘reguliere maanden’ en levert ook een kleine 0,1 procent in. Nummer 3 Radio 10 stijgt door, maar de groei lijkt iets afgezwakt te worden en Qmusic is duidelijk bezig aan een inhaalslag en maakt in rap tempo het verloren terrein sinds ‘the gate’ goed.
In het ochtendtijdvak zullen we volgend jaar waarschijnlijk de grootste verschuivingen zien. Daarom is het goed om in deze laatste ‘gewone’ radiomaanden van het jaar het huidige beeld te schetsen:
Zowel Mattie & Marieke en Gerard Ekdom stijgen flink door. Voor NPO Radio2 is het positieve nieuws dat de ‘nieuwe’ ochtendshow in deze meting stabiliseert ten opzichte van de vorige meting, wat voor een nieuwe programma met relatief wat onbekendere dj’s een goede prestatie is. En Edwin Evers blijft ondanks de lichte daling De Koning. Deze week is de laatste week dat je hem nog kan horen in de ochtend.
NPO Radio5 de grootste stijger
Een hele knappe prestatie van NPO Radio5: zonder FM-frequentie de zevende zender van Nederland en opnieuw een sterke stijger. Wellicht heeft de Evergreen Top 1000 die eind november werd uitgezonden hieraan mede bijgedragen. En de zender blijft kwalitatief investeren in de programmering; zo start in januari ook Bart van Leeuwen bij deze zender, een naam die voor de doelgroep één van de iconen uit het verleden is.
In één jaar tijd is het zenderaandeel 07.00-19.00 uur gestegen met 1,2 procent. Het is logisch dat de grootste groei in de groep 65+ gerealiseerd is, maar liefst 4,1 procent. Binnen de groep 50-64 jaar is de stijging beperkter met 0,7 procent.
Deze cijfers zullen de discussies over een mogelijke wisseling van FM-frequentie tussen NPO Radio 5 en 3FM alleen maar verder aanjagen. Immers, in marktaandeel is NPO Radio 5 bijna twee keer groter dan het jongere broertje (4,9 versus 2,5 procent).
Is er nog iets van licht voor 3FM?
Een nieuwe programmering betekent nog niet direct succes, op zich logisch. Maar 2,5 procent marktaandeel.... Is er dan niets positiefs te melden? De drive time programmering scoort iets boven het zendergemiddelde. Het probleem lijkt ook meer in tijdvak 10.00-16.00 uur te liggen. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de iets andere tijdsindeling en -besteding door de dag heen van de core doelgroep én met de muziekmix, (wellicht iets minder geschikt is voor ‘algemene achtergrond’ op de werkvloer).
En nu op naar het op voorhand al zeer boeiende radiojaar 2019!
Evert Bronkhorst is strategy director Vizeum Netherlands
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!