DPG Media komt met eigen advertentieplatform

Het platform, waarmee DPG Media zich afzet tegen de grote techplatforms, bestaat uit data, trading en creatie.

Lauren van der Heijden (directeur sales) en Stefan Havik (directeur digital business development)

DPG Media wil, nu de integratie met Sanoma is voltooid, een verdere acceleratie op digitaal maken. Een belangrijk speerpunt is het bouwen van een eigen advertentie-ecosysteem onder de werknaam DPGads. 

‘Onze strategie is simpel’, zegt directeur digital business development Stefan Havik. ‘We willen niet in het open web zitten, daar hebben we niet de controle over het onze eigen spullen. Wij gaan het zelf doen en een eigen systeem bouwen.’ Havik ontvouwde de plannen, samen met Lauren van der Heijden, Kees Wilbrink en Willem-Albert Bol tijdens een perslunch.

Cookieloze toekomst

DPGads bestaat uit Design (creatie), Data en Direct (self service/trading). Met de keuze te investeren in een eigen platform zet DPG Media zich nadrukkelijk af tegen de grote techplatforms als Google en Facebook, iets wat ook jarenlang wordt uitgedragen door topman Christian van Thillo. De reden is tweeledig: DPG Media wil zijn inventory en data exclusief houden en advertentie-euro’s zoveel mogelijk in het eigen systeem houden zonder dat geld wegvloeit naar niet transparante tussenschakels.

Havik: ‘We willen niet in de grote bulk van de markt zitten, waar ons aanbod wordt gecombineerd met een blog over hamsters of iets anders waar we geen invloed op hebben. Daarnaast wordt het voor klanten steeds moeilijker data te matchen, doordat cookies aan strengere regels zijn verbonden. Wij geven binnen ons nieuw te bouwen platform klanten volledige controle data te gebruiken en te verrijken. Uiteraard binnen de privacy-regels. Het doel is de supply chain goedkoper te maken, door tussenlagen weg te halen.’

Het doel is om de omzetverhouding tussen print en digitaal in 2021 naar 30 versus 70 procent te krijgen, waar deze nu nog 50/50 is. Havik verwacht nog dit jaar het inkoopplatform Direct in de lucht te hebben voor de longtail (regionale media). Het landelijke platform voor grote adverteerders volgt volgend jaar. DPG Design, waar dynamische content in verschillende formaten wordt geproduceerd gaat naar verwachting in het eerste kwartaal van volgend jaar live evenals de data-studio. 

Complex

Vooralsnog investeert DPG Media zelf in het platform. De samenwerking die eerder met Ad Alliance werd aangegaan, waar onder meer Buienradar onder valt, blijft gelden. Havik zegt dat andere Nederlandse partijen welkom zijn zich aan te sluiten. Een groot Europees platform ligt niet in lijn der verwachting. ‘Het is al complex genoeg dit neer te zetten.’ 

De nieuwe plannen maken onderdeel uit van de strategie van DPG Media die vanaf 1 oktober wordt uitgerold en officieel is goedgekeurd door de ondernemingsraad. De strategie is gebouwd op het digitaliseren van alle merken, synergievoordelen door schaal en het uitbouwen van online services. Met name op het laatste vlak is DPG volgens Van der Heijden ‘nog niet uitgedroomd.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie