De mediakerstcadeau-index

Of het doorbreken van de magische 400 AEX-puntengrens de opmaat is voor een structureel economisch herstel, laat ik graag aan economen over. Het stemt in elk geval positief, zo vlak voor het nieuwe jaar. Het belooft wat; “out with a bang!“.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de media hebben we al sinds jaar en dag onze eigen graadmeter, als het gaat om de stand in het Medialand: de mediakerstcadeau-index. Deze index geeft jaarlijks een indicatie van het wel en wee in de media. Hoe staan we ervoor? Waar gaat het beter, waar gaat het minder? Het heeft allemaal z’n weerslag op de mediakerstcadeau-index.

Zo begin december melden zich de eerste koeriersdiensten met pakketten en pakjes, daarna wordt het drukker met salesmensen die “een kleinigheidje voor de kerst” persoonlijk komen afleveren. Een geste die, hoe klein of groot ook, zeer wordt gewaardeerd. Wat kunnen we aflezen uit al deze gulle giften? In tijden dat de AEX ruim boven de 400 punten zat kon het eigenlijk allemaal niet op. Dozen grand cru’s, gerenommeerde champagnes, wilde zalm, DVD filmpakketten, luxe kookboeken en ja ook luxe potjes jam, en geheel in de traditie: kaartjes voor het kerstcircus.

De afgelopen jaren is het geleidelijk aan steeds minder uitbundig geworden. Maar daarmee zeker niet minder leuk. Eén fles grand cru en een zelfgemaakt kookboek... de jam en de circuskaartje zijn gebleven. Het resultaat is hetzelfde en we doen het gewoon met minder. Dat is eigenlijk ook het mooie van deze tijd, het dwingt je tot anders en kritischer werken. Meer doen met minder, en dat lukt. Nieuwe kansen zien, ondernemen en je realiseren dat de kost nog altijd voor de baat gaat.

Als de mediakerstcadeau-index dit jaar op 400 punten staat, dan is er volgend jaar wellicht ruimte voor verbetering. Maar eigenlijk hoop ik dat hij hierop blijft steken, want dat betekent dat we allemaal lekker scherp moeten blijven. 2014 belooft wat!          

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie