Overslaan en naar de inhoud gaan

Zinloos advertentiegeweld

In reclame- en marketingland woedt vaak de discussie over de doelmatigheid van budgetten. Stelregel is dat 50% van de reclamekosten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In reclame- en marketingland woedt vaak de discussie over de doelmatigheid van budgetten. Stelregel is dat 50% van de reclamekosten weggegooid geld is, maar niemand weet precies welke helft. Ten aanzien van de huidige Stop Bos-campagne van Rai, Bovag, TLN, EVO en VNA kunnen we veilig stellen dat dit 99% weggegooid geld is. Al wekenlang wordt er paginagroot in diverse landelijke dagbladen geadverteerd. De boodschap is vooral negatief van aard en sterk op de persoon (Minister Bos) gericht. Ondanks de evidente poging in te spelen op het huidig sentiment over de politiek, en in het bijzonder over het onderwerp file-bestrijding, is een ongeloofwaardiger aanpak bijna onmogelijk.

related partner content for mobile comes here

Ten eerste: waarom is de campagne alleen gericht op Wouter Bos en niet op 'het Kabinet'; zijn de automobielclubs bang om hun vriendjes van het CDA te verliezen? Ten tweede: de negativiteit is goedkoop en soms onwaar 'Bos stopt geld in zijn zak'; dit mobiliseert dus tot niets. Ten derde: er wordt geen aanlokkelijk alternatief geboden. De gezamenlijk expertise van Rai, Bovag, TLN, EVO en VNA lijkt niet verder te reiken dan holle frases als 'de automobielindustrie investeert graag in een beter milieu'. Daadwerkelijke oplossingen voor het prangende milieu- en bereikbaarheidsprobleem in Nederland - of ten minste aanzetten daartoe - worden niet geboden. Op de site staat de teller inmiddels wel bijna op een miljoen bezoekers; dat moet gezegd. Volgens mij zijn er echter efficiëntere en constructievere manieren om de doelgroep de daar aangeboden petitie te laten ondertekenen.

Bijvoorbeeld: hoeveel automobilisten hebben in de campagneperiode niet op natuurlijke wijze contact gehad met hun Bovag-garage, hun VNA-leasebedrijf, etc? Wat zou de (media-)impact geweest zijn van een daadwerkelijk alternatief ter bestrijding van de files? Of: zou je automobilisten niet gewoon bij een tankstation de petitie kunnen laten ondertekenen? Weg dus met het zinloosadvertentiegeweld. Als die clubs ook maar één cent subsidie zouden krijgen, dan zou ik het wel weten als ik Bos was. Heel verstandig overigens ook van ANWB om niet mee te doen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in