Overslaan en naar de inhoud gaan

Winst Persgroep daalt met 22 procent

Zowel omzet als winst van De Persgroep waren in 2012 minder dan het jaar ervoor. Maar topman Van Thillo is tevreden met het resultaat.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De geconsolideerde omzet van De Persgroep (België en Nederland, uitgeef- en audiovisuele activiteiten) bedroeg in 2012 910 miljoen euro. Dat is 2 procent minder dan het jaar ervoor toen de omzet nog 930 miljoen euro bedroeg. In de cijfers is een half jaar omzet van het in 2012 overgenomen VNU Media meegenomen.

related partner content for mobile comes here

Het operationele resultaat daalde van 143 naar 127 miljoen (-11 procent) en de netto winst van 70 naar 55 miljoen (-22 procent).

Van Thillo zei dinsdag tijdens een persbijeenkomst dat niemand ontkomt aan deze crisis. ‘De Persgroep gaat dat niet oplossen.’ De druk op de resultaten werd onder meer veroorzaakt door de daling van de advertentiemarkten, reorganisatielasten – vooral ten gevolge van de VNU-acquisitie, een dalende televisiemarkt in België, en het lagere marktaandeel van het Nederlandse radiostation Q-music door twee uitgebrande zendmasten.

Los van het feit dat de televisiemarkt in België daalde, moest De Persgroep dieper in de buidel tasten om te bouwen aan een sterk(er) programmaschema in verband met de komst van een nieuwe concurrent. Het Belgische SBS ging in andere handen over.

Van Thillo zei dat hij vooral goed te spreken was over het terugbrengen van de kosten, vooral omdat de uitgeefactiviteiten van De Persgroep in een hoek zitten waar ‘variabilisering’ van de kosten maar moeilijk realiseerbaar is.

Van Thillo: ‘We maken het bedrijf sterk voor als de zon terug gaat schijnen, om dan de vruchten te kunnen plukken.’ De topman zei te verwachten dat Nederland veel sterker uit de crisis tevoorschijn komt dan andere Europese landen.

Uitgeefactiviteiten Nederland
De opbrengsten uit uitgeefactiviteiten in Nederland bleven min of meer gelijk, doordat de omzet van VNU Media in het tweede half jaar werd meegeteld. De omzet was 423 miljoen (422 miljoen in 2011). De netto winst uit de Nederlandse uitgeefactiviteiten daalde met 20 procent en kwam uit op 17 miljoen euro. De min was deels te wijten aan de gedaalde advertentieopbrengsten (min 10 procent). De grootste pijn werd gevoeld bji de personeelsadvertenties.De efficiency in druk, distributie, operations en IT werd volgens Van Thillo in 2012 opnieuw verbeterd ten opzichte van het jaar daarvoor.

Weg Wegener
Van Thillo sprak de bijeengekomen pers ook bij over het mislukte avontuur van de overname van Wegener. De huis-aan-huisbladen bleken het belangrijkste struikelpunt om tot een deal te komen. Die hebben volgens Van Thillo een andere tijdshorizon dan de regionale kranten en werden door De Persgroep dan ook lager gewaardeerd. Het los overnemen van de regionale dagbladen was niet mogelijk omdat de centrale diensten (druk, it, distributie etc.) van regionale dagbladen en huis-aan-huisbladen te zeer met elkaar verwikkeld zijn.

Van Thillo benadrukte dat hij nu niet in gesprek is met Mecom om de deal alsnog op tafel te krijgen. Maar uit de manier waarop Van Thillo sprak over de titels van Wegener, leek te kunnen worden opgemaakt dat een overname nog altijd tot de mogelijkheden behoort: ‘. Op vakantie heb ik een grote stapel regionale dagbladen van Wegener meegenomen. Dan zie je dat er wel kwaliteitsverschil is tussen de titels, maar wij werden daar wel warm van. Ik vind regionale pers gewoon fantastisch.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in