Overslaan en naar de inhoud gaan

Communicatieprofessionals onderschatten waarde van MVO

Terwijl vijfenzeventig procent van het publiek en ruim vijftig procent van de pers interesse heeft in wat bedrijven doen op het gebied van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Willem Lageweg, directeur van kennis- en netwerkorganisatie MVO Nederland, riep daarom bij de uitreiking van de Corporate Reputation Award van het Reputation Institute op 18 april de aanwezige communicatiedirecteuren op MVO structureel op te nemen in hun communicatiebeleid. Dat gaat hen helpen bij zowel het inspireren en motiveren van hun medewerkers als bij het creëren van een beter imago van hun bedrijf in de buitenwereld.

related partner content for mobile comes here

De oproep van Lageweg wordt gevoed door de uitslag van het internationale onderzoek CSR RepTrak™ 100 uit 2012. Dat toont aan dat bedrijven waarvan het CSR-imago met vijf punten op een schaal van 100 stijgt negen procent meer positieve aanbevelingen krijgen van klanten en andere relaties. In dit onderzoek omvat CSR het Nederlandse begrip MVO, werkomgeving en governance. Studies van onder andere L. Sweeny uit 2009 laten zien dat medewerkers van bedrijven die veel aan MVO doen loyaler en productiever zijn dan medewerkers van bedrijven waar dit onderwerp geen prioriteit krijgt. Lageweg benadrukte dat er geen sprake mag zijn van greenwashing; je duurzamer voordoen dan je bent.

Lageweg nam het in zijn presentatie op voor Nederlandse bedrijven als C&A en NS. Deze ondernemingen hebben een goed MVO-beleid, zowel met betrekking tot het milieu als op het terrein van arbeid. Zij krijgen daarvoor op dit moment echter nog te weinig erkenning. Lageweg adviseert NS, C&A en andere bedrijven die goed met MVO bezig zijn daar met meer lef over naar buiten te treden, zowel in de communicatie met hun klanten als naar de media. Dat NS haar reizigers nu consequent informeert over de lagere CO2-uitstoot van treinreizen ten opzichte van autogebruik vindt hij dan ook een goede ontwikkeling. Ook de reclame van C&A voor biokatoen en voor het terugbrengen van gebruikte kleding vindt hij goede voorbeelden van MVO-communicatie.

Lees hier meer over de uitreiking van de .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in