Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Yoki wil weer in het geheugen gegrift staan’

Een eigenwijze kat introduceert de vernieuwde Yoki. Adformatie interviewde FrieslandCampina en Selmore over de nieuwe campagne.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Waarom is Yoki vernieuwd?
Carola Boer (Portfolio Director Drinks bij FrieslandCampina): ‘Yoki was in 1974 de eerste drinkyoghurt van Nederland. Nu merken we dat er steeds meer behoefte is aan natuurlijke producten. Het is ons gelukt om Yoki zonder verschil in smaak helemaal natuurlijk te maken en met minder suiker te produceren.

related partner content for mobile comes here

Waarom is er voor Selmore gekozen als reclamebureau?
Boer: ‘Nu gezonde en natuurlijke voeding zo belangrijk is, werd het de hoogste tijd om de nieuwe Yoki weer in de markt te zetten, omdat deze goed past binnen de gezonde levensstijl van jonge gezinnen. We hebben gezocht naar een bureau dat Yoki op een impactvolle, eigentijdse en eigenwijze manier onder de aandacht kan brengen, en dat gevonden in Selmore.’

Hoe wordt Yoki opnieuw in de markt gezet?
Boer: ‘De campagne is voornamelijk gericht op ouders, maar we willen ook voor kinderen interessant zijn. Met deze campagne laten we zien dat Yoki met zijn tijd mee gaat, deze keer in de vorm van een eigenwijze, tikje brutale kat. In de commercial wordt ook verwezen naar de , waar je het suikergehalte van Yoki kunt vergelijken met andere dranken.’

Anja Froeling (Client Services Director Selmore): ‘Wij zijn allemaal en beetje opgegroeid met Yoki. Het merk zit al wel in het collectief geheugen van de ouders, maar de kinderen van nu kennen het nog niet. Voor die groep willen we een nieuw beeld neerzetten dat ook weer in het geheugen gegrift staat. Je moet dus net doen alsof je een nieuw merk introduceert. Aan ouders willen we laten zien dat Yoki goed is voor kinderen. Bij kinderen willen we dat Yoki op het netvlies blijft hangen als cool merk.’

Waarom is er gekozen voor een kat?
Froeling: ‘Tot nu toe speelde er altijd een kind de hoofdrol in de -1974" title="Yoki-commercials">Yoki-commercials. Nu zochten we een manier om zowel ouders als kinderen aan te spreken. Daar kwam de kat om de hoek kijken. We wilden iets memorabels maken, wat blijft hangen. De kat hebben we een wat menselijk karakter gegeven. Doordat hij rechtop aan het drinken is, krijgt hij wel iets van een persoon, zonder dat het te tekenfilmachtig wordt. De manier waarop de kat de vader terecht wijst, laat ook een gelijkwaardigheid zien die vandaag de dag normaler is tussen ouders en kinderen.’

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Credits
Klant: Yoki
Bureau: Selmore
Campagne: Kat
Middelen: TV/print/online

TV
Creative Director Art: Jakko Achterberg
Creative Director Copy: Niels Westra
RTV Producer: Lotte de Rooij
Account verantwoordelijk: Anja Froeling/Nicole Florencio
Strategie: Gijs de Bruijn
Klant verantwoordelijk: Carola Boer/Geert Frank/Yorick van Asselt
Productiemaatschappij: Pink Rabbit
Regisseur: Ismael ten Heuvel
Producer: Niels Scheide/Mireille Lampe

Offline: Martin Heijgelaar
Online en grading: Nozon
Geluid: The Ambassadors

Website: Noise

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in