Overslaan en naar de inhoud gaan

Vroeger Sony-icoon op zijspoor gezet

Sony brengt de productie van zijn beroemde Walkman en van zijn andere audio- en videoapparatuur onder in een apart bedrijf.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat maakte de Japanse elektronicagigant dinsdag bekend. Het afscheid van de ooit toonaangevende Walkman is een markant punt in de totale transformatie van Sony. Na jaren van forse verliezen neemt het concern afstand van een groot deel van de markt voor consumentenelektronica, om zich vooral te richten op winstgevende producten als sensoren, PlayStation-spelletjes en films.

related partner content for mobile comes here

Vorig jaar werd de televisietak van Sony al afgesplitst. Vanaf 1 oktober staat de Walkman, samen met de koptelefoons en andere audio- en videoapparatuur, apart in Sony Video & Sound Products.

Sony bracht de Walkman in 1979 op de markt. De draagbare cassettespeler was toen een revolutionair product, dat uitgroeide tot een van de iconen van de jaren tachtig. Deze eeuw werden de Walkman en opvolger Discman echter volledig overvleugeld door de razendsnelle opkomst van mp3-spelers, zoals de iPod. De afgelopen tijd heeft Sony wel getracht de Walkman nieuw leven in te blazen, als een hifi-product voor audiofielen. (Beeld van nieuwe generatie Sony Walkman, zie foto links.)

De afgelopen vijf jaar liepen de verliezen van Sony op tot omgerekend bijna 10 miljard euro. De reorganisatie moet over twee jaar echter zorgen voor een operationele winst van zo&;n 500 miljard yen (3,7 miljard euro). Dat zou het beste resultaat zijn sinds 1998.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in