Overslaan en naar de inhoud gaan

Verrukkelijke antireclame: accountant jaagt op fietspad-terrorist

Compliance blij maken en Communicatie tot waanzin drijven: het kan gelijktijdig. Hoe gaan we ermee om?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

 heeft de rubriek ‘Fraude in praktijk’. Die biedt zelfs –vooral!- voor leken heerlijk leesvoer. Onlangs ging ’t over een koene accountant die begin dit jaar voor ‘gemeente X’ wat facturen controleert rond de aanleg van een (door de provincie gesubsidieerd) fietspad. Die zijn gedateerd vóór 31-12-2013 zodat alles op dat jaar geboekt moet worden. De accountant neemt zijn controlerol heel serieus. Zo serieus dat hij zijn fiets pakt (een stemmig herenrijwiel, stel ik me voor) en het tracé persoonlijk verkent. Daar legt de aannemer juist de laatste hand aan het werk. Fraude! Vanzelfsprekend kan de gemeente fluiten naar haar goedkeurende verklaring en de subsidie, maar dat is niet alles. Keurig volgens de regelgeving doet de accountant een melding in het kader van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van Terrorisme (Wwft).

related partner content for mobile comes here

Overdreven reactie

Natuurlijk, de rekenaar in kwestie doet zijn plicht. Hij volgt de regels. En voor ’n lid van een beroepsgroep die vol onder vuur ligt voor het oprekken van regels, is dat lovenswaardig. Maar stel je de reactie voor van de gemiddelde inwoner van ‘gemeente X’ voor als die hoort dat hij niet alleen zelf moet opdraaien voor asfalt, maar dat zijn woonplaats en passant past in het rijtje Al Qaida, Boko Haram en het Medellin-kartel. En neen, de wethouder of dienstdoend ambtenaar zijn privé geen cent opgeschoten met het schuiven van geld van overheidslaag naar overheidslaag. Een overdreven reactie? Mweuh. Een voor het publieksimago potentieel schadelijke actie? Zeker. Letter en geest van de wet; u kent ’t gezegde.

Gerelateerd

Gerelateerd

Minder olijk

Gemeente en accountant zijn anoniem gebleven  en ongetwijfeld delen weinigen mijn lekenliefde voor accountancymedia. Dus het risico in dit geval zal meevallen. Maar soortgelijke dilemma’s doen zich wekelijks voor. Ook als er geen juridische ver of –geboden zijn en het om minder olijke voorbeelden gaat, moeten we als communicatieadviseurs soms lastige afwegingen maken. Wanneer en voor wie is het beter als zaken onder tapijten verdwijnen? Prevaleert reputatiemanagement of andere overwegingen? Wie zegt nimmer voor zo’n keuze te hebben gestaan, jokt. Natuurlijk is er geen vast recept voor deze dilemma’s. Het antwoord begint met persoonlijke integriteit en het nuchter afwegen van alle belangen. Dat mag een afdeling corporate communicatie, adviseur crisiscommunicatie, woordvoerder of reputatiemanager nooit alleen doen; maar moet een gezamenlijke afweging zijn met het (top)management. Een jurist is daarbij zelden een overbodige investering. En kom je er niet snel genoeg uit? Ga een stukje fietsen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in