Overslaan en naar de inhoud gaan

Verhalen versterken met technologie

In 2012 en 2013 hebben we een sterke groei gezien in second screen-applicaties rondom tv.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Maar een tijd lang leek het erop of deze ‘games’ het enige type ervaringen waren die mobiel te bieden had om tv-formats te verrijken.

related partner content for mobile comes here

Gelukkig hebben we op gezien dat er meer en ook andersoortige mobiele concepten voor tv zijn gekomen. Het thema van MIPTV was dan ook crossmedia storytelling – (interactieve) concepten die verder gaan dan het tv-scherm.

Hoewel secondscreenapplicaties absoluut een aanvulling zijn voor spelprogramma’s en talentenjachten – kijk bijvoorbeeld naar de successen van Rising star en The Voice – werd op MIPTV duidelijk dat er nog veel meer mogelijkheden zijn. Vooral op gebied van fictie- en non-fictieformats liggen er kansen. Creatieven weten hierbij de essentie van het verhaal of het programma te pakken en dit te vertalen naar een mobiele ervaring waarbij de gebruiker het middelpunt is. Zolang een concept een format aanvult of versterkt in plaats van aanpast of verandert kunnen mobiele applicaties een belangrijke rol spelen bij het verrijken van de kijkervaring, zo blijkt telkens weer uit onze samenwerkingen op dit gebied met reclamebureaus, tv-producten en omroepen.

Nederland en Israël lopen op dit gebied voorop, maar ook buitenlandse producenten vinden manieren om de formats interactief te verrijken. Een goed voorbeeld is de Australische misdaadserie Secret & lies. Hoodlum presenteerde tijdens de ‘digital front screenings’ op MIPTV. Anders dan bij traditionele (en semi-interactieve) televisieseries konden fans van Secret & lies de moordzaak al vóór de laatste uitzending oplossen door online aanwijzingen te verzamelen over de moord. Hiervoor werd op slimme wijze gebruik gemaakt van verschillende media. De wekelijkse kijkervaring werd hiermee versterkt én verlengd tot enkele uren – zonder afbreuk te doen aan de miniserie op tv.

Wat producten en creatieven steeds beter gaan zien is dat tv en digitaal zich ook los van elkaar kunnen versterken. De interactie tussen de kijker en het format hoeft niet tegelijkertijd plaats te vinden. Dit maakt diepere vormen van interactie mogelijk en creëert creatieve én commerciële kansen buiten het reclameblok. Het tweede scherm is in potentie elk scherm naast de tv-uitzending. Juist buiten de uitzendingen liggen nog veel mogelijkheden om kijker dichter bij het verhaal te betrekken door op mobiel extra waarde te creëren.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in