Overslaan en naar de inhoud gaan

Negatieve publiciteit onvindbaar maken in Google

Staan er vervelende dingen op Internet?, dan maakt de uitspraak van het Europese Hof tegen Google het nu mogelijk om "ontoereikende,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het begon allemaal met een paar individuelen die graag hun naam uit de zoekresultaten van Google wilden halen, echter hierbij was het wachten natuurlijk op iemand die het serieus zou gaan aanpakken. Hoeveel van dit soort aanvragen zou Google al wel niet hebben gehad sinds de start van de zoekmachine? Inmiddels heeft het Europese Hof van Justitie eerder deze maand besloten dat iedereen het recht heeft om "vergeten te worden". 

related partner content for mobile comes here

Verantwoordelijkheid

Sta je dus met eingszins een verouderd verhaal op Internet of is de relevantie er van weg in het heden dan zou je al een verzoek in kunnen dienen om deze informatie niet meer in Google te laten tonen. Google is de enige die nu onder deze uitspraak valt, maar hoe zit het dan met andere zoekmachines? En waar ligt de verantwoordelijkheid eigenlijk. Is het niet de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de betreffende website waar deze informatie op staat of is het werkelijk de algemene zoekmachine die voor ons als toegangspoort wordt gebruikt. Tegenwoordig kan het lastig zijn om de eigenaar achter een website te achterhalen. Maar de websites die gebruikt zijn als voorbeelden in de zaak tegen Google zijn openbaar en voornamelijk nieuwssites en kunnen dus naar mijn mening ook aangepakt worden. Is Google dan wederom de dupe van zijn eigen succes.

Negatieve publiciteit of publieke kennis

De uitspraak van het Europese Hof roept veel vragen op. Niet alleen bij Larry Page die een heel team op de privacy issues in Europa gaat zetten. Waar liggen de grenzen van verantwoordelijkheid en hoort nieuws niet gewoon publiek toegankelijk te zijn. Alle oude kranten van vroeger zijn via microfilms te bekijken. Ook hierin is het nog mogelijk om informatie terug te vinden van jaren terug. Het feit dat het nu makkelijker is om deze informatie te vinden betekent niet direct dat het ook verbannen moet worden of moeilijker vindbaar. 

Alleen persoonsgegevens

Voor zover bekend gaat het momenteel alleen om persoonsgegevens echter in het verwijderingsformulier dat Google onlangs online plaatste wordt ook gesproken over concurrenten. Gaat het dan binnenkort zover dat je ook negatieve publiciteit over je bedrijf kan verbergen door ze onvindbaar te maken. Het wachten hierin is denk ik op de eerste organisatie die gaat proberen om deze informatie op te laten lossen in een web van leugens, waarheid, nieuws en publiciteit.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in