Negatieve publiciteit onvindbaar maken in Google


Het begon allemaal met een paar individuelen die graag hun naam uit de zoekresultaten van Google wilden halen, echter hierbij was het wachten natuurlijk op iemand die het serieus zou gaan aanpakken. Hoeveel van dit soort aanvragen zou Google al wel niet hebben gehad sinds de start van de zoekmachine? Inmiddels heeft het Europese Hof van Justitie eerder deze maand besloten dat iedereen het recht heeft om "vergeten te worden".
Verantwoordelijkheid
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSSta je dus met eingszins een verouderd verhaal op Internet of is de relevantie er van weg in het heden dan zou je al een verzoek in kunnen dienen om deze informatie niet meer in Google te laten tonen. Google is de enige die nu onder deze uitspraak valt, maar hoe zit het dan met andere zoekmachines? En waar ligt de verantwoordelijkheid eigenlijk. Is het niet de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de betreffende website waar deze informatie op staat of is het werkelijk de algemene zoekmachine die voor ons als toegangspoort wordt gebruikt. Tegenwoordig kan het lastig zijn om de eigenaar achter een website te achterhalen. Maar de websites die gebruikt zijn als voorbeelden in de zaak tegen Google zijn openbaar en voornamelijk nieuwssites en kunnen dus naar mijn mening ook aangepakt worden. Is Google dan wederom de dupe van zijn eigen succes.
Negatieve publiciteit of publieke kennis
De uitspraak van het Europese Hof roept veel vragen op. Niet alleen bij Larry Page die een heel team op de privacy issues in Europa gaat zetten. Waar liggen de grenzen van verantwoordelijkheid en hoort nieuws niet gewoon publiek toegankelijk te zijn. Alle oude kranten van vroeger zijn via microfilms te bekijken. Ook hierin is het nog mogelijk om informatie terug te vinden van jaren terug. Het feit dat het nu makkelijker is om deze informatie te vinden betekent niet direct dat het ook verbannen moet worden of moeilijker vindbaar.
Alleen persoonsgegevens
Voor zover bekend gaat het momenteel alleen om persoonsgegevens echter in het verwijderingsformulier dat Google onlangs online plaatste wordt ook gesproken over concurrenten. Gaat het dan binnenkort zover dat je ook negatieve publiciteit over je bedrijf kan verbergen door ze onvindbaar te maken. Het wachten hierin is denk ik op de eerste organisatie die gaat proberen om deze informatie op te laten lossen in een web van leugens, waarheid, nieuws en publiciteit.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid