Overslaan en naar de inhoud gaan

(Gastblog) Verpakkingen ontwikkelen wordt 3D-beleving

De verpakking van een product heeft altijd al een grote invloed gehad op de koopbeslissing van consumenten en hun merkbeleving.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Denk alleen maar aan uw eigen ervaringen met bijvoorbeeld cosmetica en voedingsmiddelen. Om die invloed optimaal te benutten, investeren merkfabrikanten in zo aantrekkelijk mogelijke verpakkingen. Een bedrijf als MeadWestVaco maakt van verpakkingen ontwikkelen zelfs levensechte 3D-experiences, waarmee zijn hun &;time-to-market&; aanzienlijk kunnen verkorten. Onlangs zag ik een demonstratie van hun kunnen in Parijs. Op verzoek van MarketingOnline een korte impressie daarvan.

related partner content for mobile comes here

Door: Peter Gloudemans

&;Time-to-market&; verkorten
Door het verkorten van de &;time-to-market&; voor nieuwe producten, komen ook de ontwerpers en fabrikanten van productverpakkingen onder steeds grotere druk te staan. Pas als de vorm van het product merendeels is vastgelegd, kunnen zij hun ontwerpideeën in samenwerking met de betreffende klant beginnen uit te werken. Uiteraard moeten veel verpakkingen ook worden getest op sterkte en duurzaamheid, afhankelijk van het gebruik en transport. Zeker bij verpakkingsbedrijf MeadWestVaco (MWV), dat met zo&;n 23.000 medewerkers voor veel bedrijven in allerlei markten verpakkingen ontwikkelt en produceert. Variërend van gerecyclede bakjes voor maaltijden, tot en met specialistische verpakkingen die in de chemie, cosmetica en zorg worden gebruikt. Bij MWV duurde het vanaf scratch tot productiegereed ontwikkelen van een nieuwe verpakking ruim een jaar tot anderhalf jaar.

Tijdens een persdag - 15 mei naar Parijs - over innovaties in verpakkingen en retail, vertelde industrieel ontwerper Julien Merzeau dat die ontwikkeltijd is verkort tot amper zes maanden. MWV heeft de &;time-to-market&; aanzienlijk kunnen verkorten door vanaf het eerste verpakkingsidee tot en met de productievoorbereiding in 3D te gaan werken met Perfect Package van Dassault Systèmes. In plaats van dat het eerst dagen duurde voordat hun ontwerpers een conceptidee hadden gevisualiseerd en getest, lukt dat tegenwoordig binnen enkele uren. Omdat zij ook externen in de virtuele 3D-omgeving kunnen betrekken, verloop tevens de communicatie met alle betrokkenen bij de klanten efficiënter en sneller.

Perfect Package
De oplossing die MWV gebruikt voor het ontwikkelen van nieuwe verpakkingen is gebaseerd op dezelfde 3D-software die al decennialang in de automobiel- en vliegtuigindustrie wordt gebruikt, te weten CATIA en SIMULIA. Dassault Systèmes, de tweede grootste softwareleverancier van Europa, heeft de functionaliteit daarvan aangepast en uitgebreid voor twaalf industrieën, waaronder consumentenproducten en retail. Behalve Perfect Package, levert het bedrijf ook de complementaire toepassingen Perfect Product, voor het ontwikkelen van consumentenproducten en Perfect Shelf, om de schapindeling in winkels te optimaliseren. Al deze oplossingen bevatten functionaliteit om ontwerpideeën snel te visualiseren en met ketenpartners in 3D te bespreken, tot en met de productievoorbereiding en consumententesten. Inclusief financiële analyses met beschikbare managementinformatie uit andere systemen.

Bij verpakkingenproducent MWV simuleert men zowel het productieproces van de verpakkingen, als de productiekosten op basis van diverse materiaalvariabelen. Omdat alle verpakkingsinformatie geïntegreerd digitaal wordt verwerkt, kunnen zij er ook de CO2-footprint mee berekenen. Verder gebruiken ze de oplossing ook nog voor het in de winkel visualiseren van nieuwe verpakkingen, wat een realistische 3DEXPERIENCE is die bij hun klanten enorm tot de verbeelding spreekt. Die beleving kon iedereen daarna zelf live ondergaan, in een grote virtual reality room in het hoofdkantoor van Dassault Systèmes. Daar  werd namelijk een complete supermarkt virtueel gepresenteerd, waarin de schapindeling naar eigen inzicht en wens te bekijken en te veranderen was. Al met al indrukwekkend; een bijna fysieke virtuele winkel.

Peter Gloudemans werkt voor Co-Workx

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in