Tell-a-friend is dood, lang leve social sharing
Geen van deze factoren past echter meer in de huidige mediawereld. De OPTA en CBP hebben tell-a-friend (mail-a-friend) aan banden gelegd: incentives aan de verzender mogen niet meer en het bewaren van de gegevens van de nieuwe contactpersoon ook niet. Bovendien is de vraag om aandacht in e-mailberichten zo groot geworden, dat de functie zelfs wanneer toegevoegd nauwelijks meer wordt gebruikt.
Social media sharing
Content delen via social media neemt het over van de tell-a-friend formule. Word of mouth on steroids, die titel past wel bij social media! Mensen gebruiken social media om informatie te delen over wat er zich binnen hun omgeving afspeelt, wat men wel of niet leuk vindt, nuttig vindt, etc. Mensen vertellen graag hun eigen verhaal en creëren hierbij hun eigen identiteit. Het delen van relevante content onder het sociale netwerk draagt hiertoe bij. Hoe dichter de content aansluit bij de identiteit van de consument hoe sneller men dit zal delen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisConsumenten zijn sneller geneigd te delen via social media vanwege de laagdrempeligheid en de usability van het kanaal. 60% van de kliks op gedeelde items is afkomstig van sociale netwerken, in tegenstelling tot 31% na verspreiding van content via e-mail. Er is minder betrokkenheid nodig van de lezer om content via social media te delen dan via e-mail.
Daarnaast stuurt men content per tell-a-friend slechts uit naar enkele persoonlijke relaties. De consument selecteert de contacten waarvan hij weet dat ze geïnteresseerd zijn in de content. Bij social media deelt men de content sneller met het gehele sociale netwerk. Het bereik wordt hierdoor kosteloos verhoogd. Het opnemen van social links creëert een win-win situatie voor de marketeer. Niet alleen ontvangen en lezen meerdere mensen de content, social sharing leidt op de long run ook tot een hogere awareness, meer traffic en uiteindelijk een hogere ROI (mits de aangeboden content relevant is).
Integratie van social media
Er zijn nog maar weinig bedrijven die social media actief integreren met andere marketingactiviteiten. Dit blijkt uit een onderzoek van Harvard Business Review. De functionaliteiten van de verschillende sociale netwerken zijn echter gemakkelijk te gebruiken door zowel de aanbieder van content als de consument. Met behulp van een goede marketingstrategie en HTML-kennis vergt het weinig moeite de tools te integreren binnen de online communicatiekanalen.
Je kunt gewoon de meest populaire sociale netwerken aanbieden om content te delen en de uiteindelijke keuze overlaten aan de consument. Hij is zelf in staat te bepalen via welk netwerk hij de content verder deelt. Voeg bij de link naar het sociale netwerk ook een eigen boodschap toe. Deze is makkelijk in te stellen bij het toevoegen van de link en wordt standaard overgenomen bij het delen van de content.
Het integreren van social sharing kan op verschillende manieren. Hierbij enkele mogelijkheden:
Aanbieden van social links binnen de webshop
Wanneer een consument aan het winkelen is binnen een webshop komt hij producten of diensten tegen die hem interesseren of die hij leuk vindt. Door social links toe te voegen kunnen deze interesses gedeeld worden met de vriendenkring zodat deze ook op de hoogte is van de interesse. Belangrijker feit is de awareness die men creëert onder het netwerk over het aanbod van de producten of diensten.
Een leuke variant hierop is de mogelijkheid een wenslijst aan te maken binnen de webshop en deze vervolgens te delen met het netwerk. Een goede manier om (potentiële) consumenten aan te zetten hun aankopen via de webshop te verrichten.
Een andere toepassing is de mogelijkheid live te winkelen door vrienden via een social netwerk uit te nodigen. (Voorbeeld: bij Kleertjes.com kan men vrienden vanop Facebook/Twitter of Hyves uitnodigen om live te winkelen binnen de webshop)
Links in digitale handtekening
Opname van social links binnen de handtekening van e-mailberichten helpt ook het bereik van een campagne te vergroten. Daarbij verhoogt men de naamsbekendheid dankzij de mogelijkheid de content binnen de mail te delen. Uiteindelijk kan dit ook leiden tot nieuwe klanten.
Creatieve omgang is hierbij wel aangeraden. Een Linked-In-profiel, de Twitter-pagina of het corporate blog kan men gemakkelijk opnemen in de handtekening. Daarbij bestaat er ook de mogelijkheid contentdeling via het ene netwerk te koppelen aan profielen op andere netwerken. Door een dergelijke koppeling deelt men met één simpele klik de content op verschillende netwerken tegelijk. Vb.: De content die men deelt via Twitter wordt door een koppeling ook overgenomen op het Facebook-profiel.
Links in bulkmailings bij elk artikel
Door social links toe te voegen aan verschillende artikelen binnen een bulkmailing vergroot men snel en gemakkelijk het bereik van deze content (Voorbeeld: Leeuwarder Courant). De consument zal de content delen die hem het meeste aanspreekt. Dit geeft meteen een indicatie welke content de consument wel relevant genoeg acht om te delen. Dit is meteen waardevolle informatie voor toekomstige campagnes!
Conclusie
Content delen via de tell-a-friend formule heeft zijn gloriedagen gehad. Social sharing neemt de fakkel over en de integratie van deze functionaliteiten brengen een scala aan nieuwe toepassingen en mogelijkheden met zich mee. Niet alleen de gebruiksvriendelijkheid maar ook de constante groei van social media dragen hiertoe bij. Tell-a-friend is dood, lang leve social sharing!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid新得利国际娱乐城,开户就送168体验金,https://www.xindeli092.com/