Overslaan en naar de inhoud gaan

KPN onaardigste bedrijf van Nederland

KPN is het onvriendelijkste bedrijf van Nederland, bol.com het aardigste bedrijf. Gemiddeld geven Nederlanders het bedrijfsleven een magere…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Telecombedrijven presteren dik onder de maat met een 4,7. Supermarkten zijn het aardigst, met een 6,8. In Duitsland worden klanten verreweg het vriendelijkst behandeld, vinden Nederlanders.
Niet alleen Youp van ’t Hek ergert zich aan de hufterigheid van de T-Mobiles van deze wereld. Vraag Nederlanders welk bedrijf ze het onvriendelijkste bedrijf van Nederland vinden en ze komen met een hele rits telefoniebedrijven of kabelmaatschappijen. De klantonvriendelijkheid-top 5 is: KPN, UPC, Ziggo, T-Mobile en Vodafone. Dat blijkt uit onderzoek ter gelegenheid van de publicatie vandaag van het boek De verkoopmaffia van Erwin Wijman, uitgevoerd door onlinemarktonderzoeksbureau No Ties/.
Liefst vier sectoren in het Nederlandse bedrijfsleven presteren onder het gemiddelde: naast telefoonbedrijven (4,7) doen energiemaatschappijen het ook slecht met een 5,1. Banken en verzekeraars scoren een 5,6, net als het openbaar vervoer. Horeca en winkels springen er bovenuit met allebei een 6,5. De supermarkten halen het hoogste rapportcijfer: een 6,8.
Opmerkelijk: Nederlanders zijn aanzienlijk beter te spreken over de klantvriendelijkheid in buurland Duitsland. Op de vraag in welk Europees land klanten het vriendelijkst worden behandeld zeggen de meeste mensen Duitsland (13 procent). Nederland volgt pas op de derde plaats met 5 procent, na het Verenigd Koninkrijk op 2 (5 procent).
Marketingexpert/auteur Erwin Wijman is niet verbaasd over de uitkomsten van het onderzoek. ‘Onfatsoen is bedrijfsbeleid bij veel bedrijven. Ze willen geen vrienden maar omzet maken. Ze verkopen hun spullen, maar daarna zijn ze onbereikbaar. Ze zetten een schutting om zich heen met dure 0900-nummers, noreply@-mailadressen en afschrikwekkend lange invulformulieren.’

related partner content for mobile comes here

Opmerkelijk is dat KPN ook voorkomt in de top 5 van aardigste bedrijven van Nederland. Het telecombedrijf volgt op 2 na nummer 1 . Op 3 staat Rabobank, op 4 UPC en op 5 Philips. KPN heeft – net als UPC dat 2e staat bij onaardigste bedrijven - naast haters dus ook lovers. ‘Dit is het Paul de Leeuw-effect: als je mensen vraagt een irritante BN’er te noemen, zeggen ze Paul de Leeuw maar ze noemen hem ook als je vraagt naar de leukste BN’er’, verklaart Wijman. ‘Hetzelfde met voetballers: Mark van Bommel wordt de beste genoemd maar ook de slechtste.’

Zie ook en .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in