Gemeenten huiverig voor burgerparticipatie via social media
Dat blijkt uit recent onderzoek van Erik Janson, specialist interactieve communicatie bij Van Hulzen Public Relations. Janson interviewde voor zijn studie communicatie gemeenten in de regio Holland Rijnland en kwam tot de conclusie dat gemeenten behoefte hebben aan houvast in de continue stroom van nieuwe media.
Het raadplegen van burgers vinden gemeenten vaak lastig en complex. Zij kijken eerst naar het complete raamwerk van rechten en plichten, voordat ze met vragen richting burger te stappen. Hierdoor wordt de vrijheid om echt te luisteren naar goede ideeën en juiste invullingen beperkt. Tevens zijn gemeenten bang dat het gebruik van nieuwe media te veel budget in beslag neemt.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaJanson: ‘In een sterk veranderende tijd, waarin burgers hun mening makkelijker kunnen uiten, is het van essentieel belang om te luisteren naar wat zij te zeggen hebben. De wetenschap dat er een LinkedIn-groep of een community rond bepaalde thema’s bestaat, vereenvoudigt de mogelijkheid om met burgers in contact te treden en deze groepen te betrekken bij “lastige” beleidstrajecten.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid