Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeenten huiverig voor burgerparticipatie via social media

Nederlandse gemeenten zijn huiverig om te investeren in nieuwe media. De meeste colleges streven wel naar meer burgerparticipatie, maar de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit recent onderzoek van Erik Janson, specialist interactieve communicatie bij Van Hulzen Public Relations. Janson interviewde voor zijn studie communicatie gemeenten in de regio Holland Rijnland en kwam tot de conclusie dat gemeenten behoefte hebben aan houvast in de continue stroom van nieuwe media.

related partner content for mobile comes here

Het raadplegen van burgers vinden gemeenten vaak lastig en complex. Zij kijken eerst naar het complete raamwerk van rechten en plichten, voordat ze met vragen richting burger te stappen. Hierdoor wordt de vrijheid om echt te luisteren naar goede ideeën en juiste invullingen beperkt. Tevens zijn gemeenten bang dat het gebruik van nieuwe media te veel budget in beslag neemt.

Janson: ‘In een sterk veranderende tijd, waarin burgers hun mening makkelijker kunnen uiten, is het van essentieel belang om te luisteren naar wat zij te zeggen hebben. De wetenschap dat er een LinkedIn-groep of een community rond bepaalde thema’s bestaat, vereenvoudigt de mogelijkheid om met burgers in contact te treden en deze groepen te betrekken bij “lastige” beleidstrajecten.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in