Swatch loopt achter
De omzet van de Zwitserse horlogemaker, aanbieder van achttien merken, wordt grotendeels bepaald door de inkomsten uit horlogemerken als Omega, Blancpain en Breguet. De blikvanger van het concern, het kleurige Swatch-horloge, draagt voor nog maar 8 procent bij aan de omzet. Op zich geen punt, want het concern heeft wereldwijd een marktaandeel van 18 procent (na Rolex, met 21 procent), en realiseerde vorig jaar een omzet van 2,6 miljard euro. Maar ooit was Swatch toch het schoolvoorbeeld van succes, hip en trendy. En van klinkende omzetcijfers.
Wat is er aan de hand? Jarenlang scoorde Swatch met een adembenemend aantal nieuwe modellen: 400 per jaar was niet uitzonderlijk. Maar de markt, met name de jeugd, is inmiddels een beetje uitgekeken op deze hiphopdiarree. Swatch reageert logisch: dan maar een beetje minder, 280 modellen in 2005 moet ook genoeg zijn. Een kernassortiment van hooguit 100 modellen moet voor meer herkenning en continuïteit zorgen bij zowel de klanten als bij de handel. Overigens is Swatch nog wel een aantrekkelijke partner voor andere partijen: vorig jaar ging het merk een alliantie aan met Bill Gates, voor zijn Swatch Paparazzi, geschikt voor MSN Direct van Microsoft.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaBron: Werben & Verkaufen
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid