Overslaan en naar de inhoud gaan

Swatch loopt achter

Met het bedrijf Swatch gaat het goed, maar het merk zit licht in de versukkeling. Marktverzadiging hangt in de lucht.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De omzet van de Zwitserse horlogemaker, aanbieder van achttien merken, wordt grotendeels bepaald door de inkomsten uit horlogemerken als Omega, Blancpain en Breguet. De blikvanger van het concern, het kleurige Swatch-horloge, draagt voor nog maar 8 procent bij aan de omzet. Op zich geen punt, want het concern heeft wereldwijd een marktaandeel van 18 procent (na Rolex, met 21 procent), en realiseerde vorig jaar een omzet van 2,6 miljard euro. Maar ooit was Swatch toch het schoolvoorbeeld van succes, hip en trendy. En van klinkende omzetcijfers.

related partner content for mobile comes here

Wat is er aan de hand? Jarenlang scoorde Swatch met een adembenemend aantal nieuwe modellen: 400 per jaar was niet uitzonderlijk. Maar de markt, met name de jeugd, is inmiddels een beetje uitgekeken op deze hiphopdiarree. Swatch reageert logisch: dan maar een beetje minder, 280 modellen in 2005 moet ook genoeg zijn. Een kernassortiment van hooguit 100 modellen moet voor meer herkenning en continuïteit zorgen bij zowel de klanten als bij de handel. Overigens is Swatch nog wel een aantrekkelijke partner voor andere partijen: vorig jaar ging het merk een alliantie aan met Bill Gates, voor zijn Swatch Paparazzi, geschikt voor MSN Direct van Microsoft.

Bron: Werben & Verkaufen

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in