Overslaan en naar de inhoud gaan

Stijging netto mediabestedingen

Voor het eerst in vier jaar zijn de netto mediabestedingen vorig jaar weer gestegen, met 1,6 procent tot 4,3 miljard euro. Daarmee zijn de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit het Jaarboek Netto Mediabestedingen dat Nielsen Media Research binnenkort publiceert. De stijging is vooral toe te schrijven aan het herstel van de economie.

related partner content for mobile comes here

Van alle mediumtypen hadden alleen dagbladen (-1,8 procent), vak- en publieksbeurzen (-0,3 procent) en ongeadresseerde reclame (-4,9 procent) te maken met een daling van de advertentie-inkomsten. Bij de dagbladen lijkt wel herstel op te treden. Vorig jaar bedroeg de daling nog 5,2 procent en in 2003 zelfs 8,1 procent.

Televisie herstelde zich na een zwak eerste halfjaar waarin de bestedingen met 1,2 procent daalden. Uiteindelijk bleef de teller staan op plus 3 procent in een televisiejaar dat zich kenmerkte door discussies over overvolle reclameblokken en de komst van Talpa.

De advertentie-inkomsten van de radiozenders stegen met 1,2 procent. Na de plussen van 9 procent in 2003 en 2,1 procent in 2004 lijkt de groei van dit mediumtype afgeremd te zijn. Teruglopende bezoekersaantallen bij bioscopen hebben niet geleid tot een daling van de mediabestedingen in dit mediumtype: + 7,6 procent.

Op dagbladen na zagen alle printmedia hun advertentie-inkomsten voor het eerste sinds jaren weer stijgen. In 2005 werden 72 nieuwe publiekstijdschriften gelanceerd, de bestedingen namen toe met 2,2 procent. De vak- en managementbladen noteerden een plus van 1,6 procent, zij profiteerden onder andere van een toename van het aantal personeelsadvertenties.

Grootste stijger was internet: online display advertising nam toe met 46,5 procent. De magische grens van honderd miljoen euro zal in 2006 doorbroken worden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in