Overslaan en naar de inhoud gaan

Valkuilen loyaliteitsprogramma’s

Het wemelt vandaag de dag van de loyaliteitsprogramma’s. Maar de meeste daarvan werken niet of nauwelijks.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Aanbieders van loyaliteitsprogramma’s maken nog steeds doodgemoedereerd de klassieke fout: ze bieden klanten extra voordeel en trekken alleen maar koopjesjagers aan; consumenten die allesbehalve merkentrouw zijn. Per saldo schiet je daar niets mee op en als je pech hebt, ontketen je nog een prijzenslag ook, waarbij de hele sector marge weggeeft. Dat is sympathiek als je nauw betrokken bent bij het wel en wee van de klant, maar vanuit bedrijfseconomisch perspectief bepaald onverstandig.

related partner content for mobile comes here

Er zijn vier valkuilen die in dit verband makkelijk vermeden kunnen worden.
Ten eerste: spring zorgvuldig om met prijsacties, voer ze niet te lang en niet te vaak. Ten tweede: beloon de ontrouwe kopers zo min mogelijk. Pas de hoogte van de beloning aan aan de mate van loyaliteit van de klant. Ten derde: denk niet alleen aan prijskortingen. Trouwe klanten van Citibank moeten als ze het callcenter bellen, in de wachtrij plaatsnemen; hoe meer belegd vermogen ze bij Citibank gestald hebben, des te korter hun wachttijd. Zo kan het ook. Ten vierde: beloof geen dingen die je niet waar kunt maken. Reizigers die business class vliegen, verwachten betere service dan het plebs dat economy vliegt. Zien ze dat ze net zo lang moeten wachten voor ze in hun stoel zitten, dan haken ze subiet af.

Bron: Harvard Business Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in