Overslaan en naar de inhoud gaan

De Nederlandse ideële sector is niet transparant

De morele lat voor goededoelenorganisaties ligt hoog; wie het goede nastreeft moet zelf ook ‘deugen’. Bedrijfsmatig en moreel denken…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met haar onderzoek Moreel portret van de Nederlandse ideële sector won zij de H.A. Brasz-scriptieprijs voor de beste bestuurskundige scriptie van 2005.

related partner content for mobile comes here

Het onderzoek van Van Tankeren bestond onder meer uit een grootschalige enquête onder de directeuren van 150 goededoelenorganisaties. Een greep uit de conclusies:

  • Driekwart van de goededoelenorganisaties ziet betrouwbaarheid als haar belangrijkste waarde.
  • Goededoelenorganisaties maken veel gebruik van (lichte) vormen van misleiding bij fondsenwerving en campagnevoeren, de scheidslijn tussen acceptabele en onacceptabele vormen van misleiding is onduidelijk.
  • Veel organisaties hebben financiële bindingen met bedrijven, maar men is daarover in het algemeen weinig transparant, waardoor potentiële beïnvloeding en belangenverstrengeling aan het oog onttrokken worden.
  • Bijna de helft van de onderzoeken naar (vermeende) integriteitsschendingen binnen goededoelenorganisaties heeft betrekking op schendingen in de categorie fraude en diefstal en een kwart op ongewenste omgangsvormen, in het bijzonder seksuele intimidatie.
  • De geschatte omvang van onder werktijd e-mailen, internetten en telefoneren voor privé-doeleinden is in ideële organisaties twee keer zo hoog als in het bedrijfsleven en bij de overheid.
  • Anno 2005 heeft bijna de helft van de goededoelenorganisaties een gedragscode. Die gedragscode is in de meeste gevallen niet publiekelijk verkrijgbaar, waardoor buitenstaanders de organisaties er niet op aan kunnen spreken. Volgens van Tankeren is ethische reflectie en de ontwikkeling van eigen integriteitsbeleid noodzakelijk. Samen met de medewerkers een gedragscode ontwikkelen die is toegespitst op de eigen organisatie staat daarbij voorop. Met antwoord op vragen als: ‘hoe hebben sponsorcontracten en de contacten met het bedrijfsleven die daaruit voortvloeien, invloed op het eigen beleid?’ en ‘in welke mate beperkt transparantie het handelen en in hoeverre bevordert het de betrouwbaarheid?’ Mieke van Tankeren studeerde Beleid, Communicatie en Organisatie aan de Vrije Universiteit en schreef haar scriptie bij de onderzoeksgroep Integriteit van Bestuur. In 2005 studeerde zij cum laude af. De VU heeft de scriptie uitgebracht als tweede deel in de reeks Dynamics of Governance (ISBN-10: 90-78223-02-2). De H.A. Brasz- scriptieprijs is ingesteld door de Vereniging voor Bestuurskunde.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in