Overslaan en naar de inhoud gaan

Het einde van Business to Business

Er werd deze week al eerder over gesproken op Molblog. De relatie van commerciële partners, zonder te voorzien in de directe behoefte van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Er werd deze week al over gesproken op Molblog. De relatie van commerciële partners, zonder te voorzien in de directe behoefte van de eindconsument. Zo kenden we Business to Business () marketing. Maar die situatie begint sterk te veranderen. We zien steeds duidelijker dat het belang dat aan merken wordt gehecht groter en groter wordt. Niet alleen voor consumenten, maar zeker ook binnen B2B relaties, ten koste van het belang dat wordt gehecht aan prijs. B2B bedrijven proberen steeds meer mee te denken in de keten, waardoor ze ook daar dichter bij de consument komen te staan. Verder bedienen steeds meer B2B marketeers zich van Business to Consumer (B2C) achtige technieken om hun producten aan de man te brengen. Een goed voorbeeld daarvan was de case van voor Air France en op de SpinAwards: . Om de samenwerking tussen Air France en KLM te communiceren werd een crossmedia game bedacht. Middels vragen en aanwijzingen moest de exacte lokatie van twee gouden containers bepaald worden. Onderscheidend in de B2B markt en mede daarom ook bijzonder succesvol.DSM is duidelijk de weg ingeslagen van de ingredient-branding. (groene thee extracten) en (sneller herstellen na fysieke inspanning) moeten een pull-effect gaan veroorzaken op de producten vanuit de consument om deze ingredienten bij DSM te betrekken. Met name was ik ook onder de indruk van een presentatie die ik recent zag voor de 'kleurloze melk' (een stof waardoor het makkelijker wordt melk kleurloos toe te voeggen aan producuten). Op gelikte wijze met flashy sheets en filmpjes werden kant en klare oplossingen/producten getoond die konden volgen uit de eigenschappen van de kleurloze melk: 'gezonde' breezers, doorzichtige melkproducten en beter gemixte zuiveldranken. B2B kent meer branding, meer promotie, meer B2C technieken en staat dichter bij de eindconsument dan ooit. Binnen B2C zien we precies de omgekeerde tendens: relaties, en met name individuele, anticipated relaties met klanten worden steeds belangrijker. , , allemaal passen ze in dit straatje en het is een van de grote drijfveren achter Web 2.0. Door deze twee convergerende ontwikkelingen worden beide termen steeds minder relevant. Het wordt dus langzaamaan maar eens tijd dat er een plekje vrij wordt gemaakt op het marketingtermen kerkhof voor B2B.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in