Overslaan en naar de inhoud gaan

Stiekem scoren

Een bedrijf dat als nieuweling een goed afgeschermde markt wil betreden, kan het beste een beetje sneaky te werk gaan. Dan merken de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Slimme ondernemingen gaan niet direct in gevecht met de sterke concurrenten op een nieuwe markt, blijkt uit Amerikaans onderzoek.

related partner content for mobile comes here

Wat doen ze wél? Ze gaan uit van wat ze goed kunnen en vullen dit zo nodig aan met assets en resources van een goede partner. Of ze veranderen hun activiteiten of verrichten ze in een andere volgorde, zodat ze meer waarde kunnen leveren aan de klant. Of ze ontwikkelen een aanbod dat niet bedoeld is (of niet aantrekkelijk is) voor de doorsneeklant maar voor kleine, bijzondere doelgroepen.

Nog beter: combineer minstens twee van deze strategieën. Kies dan wel de combinatie die de gevestigde namen het meest onverwacht - en dus effectief - kan treffen.

Een paar vragen helpen bij de keuze:
- Kunnen we de waardeketen veranderen? Bijvoorbeeld door nieuwe technologieën te gebruiken, een ander bedrijfsmodel toe te passen of de bestaande keten op te delen in verschillende stappen?
- Is er een niche te vinden? Willen de consumenten in deze markt graag kunnen kiezen uit veel verschillende producten?
Hebben ze sterk uiteenlopende smaken en voorkeuren? Zijn er klantgroepen die niet worden bediend door het bestaande aanbod? Zitten er ‘rebellen’ (klanten die een hekel hebben aan doorsneeproducten) tussen de doelgroepen?
- Kunnen we onze assets en resources nog beter benutten? En levert dit voldoende op? Ongebruikte mogelijkheden inzetten heeft alleen zin als het niet te veel kost. En een merknaam kan voor verschillende producten worden gebruikt, maar niet ongelimiteerd.
bron: Harvard Business Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in