Overslaan en naar de inhoud gaan

Stel het niet mooier voor dan het is

Reclamemakers en marketeers hebben zich jaren het vuur uit de sloffen gelopen om hun doelgroepen te verleiden. En dan werd het in de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De queeste naar authenticiteit is van alle tijden. Shakespeare liet in zijn Hamlet ene Polonius opdraven, die zijn zoon Laertes al adviseerde: ‘This above all; to thine own self be true. And it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.’ Wees eerlijk en wees wie je zegt te zijn.

related partner content for mobile comes here

Vertaald naar de marketingcommunicatie betekent dat: hou op met de zaken mooier voor te stellen dan ze zijn. Laat je reclame aansluiten op de werkelijkheid. Huur dus bijvoorbeeld geen acteurs in die toeristen vragen hen te fotograferen met een Sony Ericsson-mobieltje.

Kledingverkoper Gap merkt het aan den lijve. Het kreeg op de Amerikaanse thuismarkt last van de kloof tussen de trendy reclames met linedancers en hippe beroemdheden en de ervaringen van consumenten in Gap-winkels: gewoontjes, tikje saai, geen al te hip personeel. De marketing van Gap was daarmee niet meer authentiek.

Wat de perceptie van authenticiteit in de hand werkt, is de consument je product of dienst laten erváren. Want echter dan die ervaring kun je het niet maken. De bedenkster van American Girl-poppen, ex-onderwijzeres Pleasant Rowland, opende in Chicago American Girl Place. Daar kunnen meisjes naar een musical over American Girls kijken, naar een kapsalon voor hun poppen en naar een heus poppencafé. Het ziet er dagelijks zwart van de enthousiaste meisjes en moeders. Dat blijkt niet alleen goed voor het merk maar ook voor de directe verkoop: de toegang is 28 dollar en de American Girl-poppen vliegen over de toonbank.

Inmiddels zijn in New York en Los Angeles ook van deze American Girl Places geopend. De les: laat mensen gewoon ervaren wat je te bieden hebt. Ook dat is marketing. En vergeet die opgeklopte reclametaal.

Bron: Marketing Management

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in