Stel het niet mooier voor dan het is


De queeste naar authenticiteit is van alle tijden. Shakespeare liet in zijn Hamlet ene Polonius opdraven, die zijn zoon Laertes al adviseerde: ‘This above all; to thine own self be true. And it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.’ Wees eerlijk en wees wie je zegt te zijn.
Vertaald naar de marketingcommunicatie betekent dat: hou op met de zaken mooier voor te stellen dan ze zijn. Laat je reclame aansluiten op de werkelijkheid. Huur dus bijvoorbeeld geen acteurs in die toeristen vragen hen te fotograferen met een Sony Ericsson-mobieltje.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSKledingverkoper Gap merkt het aan den lijve. Het kreeg op de Amerikaanse thuismarkt last van de kloof tussen de trendy reclames met linedancers en hippe beroemdheden en de ervaringen van consumenten in Gap-winkels: gewoontjes, tikje saai, geen al te hip personeel. De marketing van Gap was daarmee niet meer authentiek.
Wat de perceptie van authenticiteit in de hand werkt, is de consument je product of dienst laten erváren. Want echter dan die ervaring kun je het niet maken. De bedenkster van American Girl-poppen, ex-onderwijzeres Pleasant Rowland, opende in Chicago American Girl Place. Daar kunnen meisjes naar een musical over American Girls kijken, naar een kapsalon voor hun poppen en naar een heus poppencafé. Het ziet er dagelijks zwart van de enthousiaste meisjes en moeders. Dat blijkt niet alleen goed voor het merk maar ook voor de directe verkoop: de toegang is 28 dollar en de American Girl-poppen vliegen over de toonbank.
Inmiddels zijn in New York en Los Angeles ook van deze American Girl Places geopend. De les: laat mensen gewoon ervaren wat je te bieden hebt. Ook dat is marketing. En vergeet die opgeklopte reclametaal.
Bron: Marketing Management
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid