Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclamebureaus winnen wel prijzen, maar zorgen ze ook voor zakencijfer?

Het gerenommeerde Belgisch reclamebureau LG&F (ondertussen Famous geworden) besliste onlangs om niet meer aan reclame-awards deel te nemen.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Win als reclamebureau bv. een Gouden Leeuw op het festival van Cannes, en je bent de koning van de reclamejungle. De 'creatieven' verschuiven in award-periodes hun inspanningen van 'het aantrekkelijk maken van het product' naar 'het aantrekkelijk maken van de reclamecampagne'. Finaal verkopen ze niet langer het product aan de consument, maar verkopen ze de campagne aan de klant. Onder de noemer dat de campagne nieuw, verschillend en origineel is. Helaas, wat nieuw, verschillend en origineel moet zijn is ... het product.

related partner content for mobile comes here

Eén van mijn klanten besliste vorig jaar om voor een nationaal project in zee te gaan met een reclamebureau. Tijdens de bureaupresentatie werd uitvoerig stilgestaan bij de awards die ze reeds gewonnen hadden. En finaal, bij de campagnepresentatie, werd zonder blikken of blozen op tafel gegooid dat deze campagne hun inzending zou worden voor de volgende Effie-award.

Het doel van veel reclamemensen is niet meer om een merk bekend te maken, maar om de reclame voor het merk bekend te maken. Ze verkopen de campagne aan hun klant, terwijl ze het product aan de consument zouden moeten verkopen.

Helaas, marketingmanagers houden van hen. Alsof ze denken: "Hey, iemand houdt van onze advertentie". En dus etaleren ze hun trofeeën met hetzelfde enthousiasme als hun reclamebureau. Ik ken er zelfs die denken dat het winnen van awards hun carrière een boost zal geven, in of buiten hun bedrijf.

De bedoeling van een operatie is dat de patiënt nadien springlevend is. Voor veel reclamemensen mag de patiënt sterven. Als de operatie maar geslaagd is...

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in