Spaarlampen: Philips en Ikea favoriet


Research International vroeg aan 200 consumenten hoe het met de spaarlampen in de Nederlandse huizen is gesteld.
75 procent geeft aan spaarlampen in huis te hebben, naast vele andere soorten lampen. De gemiddelde Nederlander heeft gemiddeld vijf verschillende type lampen in huis, met toch nog op nummer één de oude vertrouwde gloeilamp (79 procent).
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVoor een gloeilamp gaan we meestal naar de supermarkt en kopen daar tegelijk met de andere boodschappen een voorraadje gloeilampen. Vaak zijn dit supermarkthuismerken (in 43 procent van de gevallen), maar traditioneel wordt merk Philips het meest gekocht (45 procent).
Voor een spaarlamp bezoekt men vaker een doe-het-zelfzaak of een bouwmarkt (27 procent), dan de supermarkt. De helft van de consumenten kiest dan ook voor het merk Philips, maar 35 procent geeft aan voor een spaarlamp naar Ikea te gaan.
Hét nadeel van de spaarlamp is voor Nederlanders de prijs. Een spaarlamp kost gemiddeld 7 euro, tegenover een gloeilamp van gemiddeld 0,90 euro. Een derde van de consumenten geeft dan ook aan spaarlampen te kopen wanneer er een aanbieding is.
66 procent let bij de aanschaf op de prijs. 43 procent van de consumenten let ook op het energieverbruik. Vrouwen letten daar overigens meer op dan mannen.
(bron: Tijdschrift voor Marketing 06-2008)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid