juni 2008: Nespresso Aeroccino+


Product en prijs
De Aeroccino+, de nieuwste telg in Nespresso's assortiment 'melkoplossingen', heeft een groter formaat dan de oude Aeroccino en is ontwikkeld voor bijvoorbeeld eigenaren van een Essenza-machine of Le Cube Nespresso machine; die geen ingebouwde 'melkoplossing' hebben. Prijs: rond de 65 euro.
Plaats en promotie
Nespresso’s doelgroep: alleen de Nespresso-klanten en leden van de Nespresso Club. Nespresso richt zich dus niet op consumenten die niet in het bezit zijn van een Nespresso. Een gemiste kans? Het apparaat is immers ook prima te gebruiken door mensen die hun cappuccino op een andere manier zetten.
Els Marivoet: 'Voor de lancering is geen uitgebreide strategie bepaald en er zijn geen middelen achter de lancering gezet. De introductie wordt ondersteund in de Nespresso-Boutique en Boutique-in-Shops (bij de Bijenkorf), waar de Aeroccino + te koop is binnen het assortiment 'Les collections'. Daarnaast wordt de introductie ondersteund via PR.'
Over de resultaten: ‘Verkoopcijfers kunnen we niet geven, maar het product heeft veel in de media gestaan en is op deze manier en via mond-tot-mond reclame vanaf de start een hit geweest. Internationaal, maar zeker ook in "melkland" Nederland.’ Nespresso kent een Hyves-fanpagina.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Onderzoek
Hoe doet Aeroccino het in de RIntrospector van Research International?
De junimeting van de RIntrospector over de Aeroccino van Nespresso laat zien dat één op de tien Nederlanders van 18-65 jaar wel eens iets heeft gezien, gehoord of gelezen van/over dit apparaat (= geholpen bekendheid). Dat is dus nog niet echt veel. Aan de wat moeilijke naam alleen kan het niet liggen, want men kreeg, zoals steeds bij dit onderzoek, een afbeelding van het product en een tekstuele productomschrijving met prijs op het scherm te zien. Ongeveer de helft van de kenners, namelijk circa vier procent, zegt het apparaat al eens te hebben gebruikt. Of dit allemaal ook Nespresso-koffiegebruikers zijn, is nog maar de vraag. Toch zul je wel koffiedrinker – en bij voorkeur drinker van koffiespecialiteiten zoals cappuccino – moeten zijn om echt profijt te hebben van een dergelijk apparaat. Want om het alleen te gebruiken voor het opwarmen van melk ligt niet voor de hand. Je kunt er misschien wel de blits mee maken bij een deel van je visite...
Debet aan deze nog lage penetratie kunnen zaken zijn als een beperkte promotionele ondersteuning, een beperkte (selectieve?) distributie en een navenante prijsstelling. In dit kader zou dit dan een afroompolitiek kunnen worden genoemd, of is hier sprake van opklopperij?
Omdat de gebruikersgroep en de ‘kenners-niet-gebruikersgroep’ beide zo klein zijn, kunnen we daarbinnen geen betrouwbare uitspraken doen over de beoordeling respectievelijk verwachtingen van deze groepen. Met de nodige slagen om de arm wijzen de cijfers echter op een positief onthaal. Nespresso levert met Aeroccino geen gebakken lucht.
Het verkooppotentieel ligt, behalve bij de kleine groep ‘kenners-nog-niet-gebruikers’, met name bij degenen die het apparaat nog helemaal niet kennen. Hier blijkt echter een vrij afwachtende houding te bestaan: zo’n twee op de drie kijken de kat uit de boom en reageren neutraal op het geprijsde concept. Eén op de zes is er positief over. De Aeroccino doet dus ook een groep al op voorhand de melk in de mond lopen. Bij eerdere Top of Flops zagen we onder de ‘kenners-nog-niet-gebruikers’ ook steeds met name een grote groep met een neutrale verwachting. Maar het percentage positivo’s varieert vaak. Naast het concept an sich, zullen daarbij het afzendermerk en de prijsstelling een rol spelen. Naar geslacht zijn er enkele beperkte verschillen: het percentage gebruikers lijkt onder mannen wat hoger dan onder vrouwen. Is dit een bevestiging van het gezegde ‘toys are for boys’? Onder jongere consumenten vinden we een hoger percentage dan onder ouderen. Voorts zijn er indicaties dat er sprake is van een early adopters-profiel dat vooral bestaat uit alleenstaanden en jonge tweepersoonshuishoudens.
Conclusies
# De Aeroccino lijkt voorlopig een nicheproduct te zijn.
# Om de penetratie hiervan te kunnen verhogen, zou aan één of meer van deze parameters kunnen worden gewerkt: bekendheid (via advertising, of van mond-tot -mond?), productacceptatie (door middel van demonstraties), distributieverhoging, of prijsverlaging.
Deze laatste twee zouden echter wel eens strijdig kunnen zijn met de Nespresso-strategie.
Uiteindelijke stand:
Top 45%
Flop 55%
Aantal reacties: 445
Reacties:
Marianne :
top apparaat! Zeker voor 1 of 2 persoonshuishoudens die geen pannetj eop het vuur zetten en in een plas melk kloppen voor de gehele familie
marlou:
Helemaal verzot op latte macchiato kun je niet zonder zo'n gadget, echter vind ik 65 euro behoorlijk aan de prijs, dan ga ik liever 20 keer latte macchiato drinken in een leuke koffiebar!
reinier:
Super apparaat!
Simone :
het mooiste apparaat in de keuken! Beste resultaat met langhoudbare halfvolle melk. Kristallen op je schuim en genieten maar!
Dimitri :
Twee weken geleden mijn eerste Nespresso aparaat gekocht. Gekozen voor de verpakking met Aerocinno+. De aankoop en met name de uitpak beleving is geweldig.. Alles ziet er goed uit... zelfs de verpakking straalt kwaliteit uit.
Maar goed de Aerocinno was toch even wennen. Even goed zoeken naar de jusite koffie met de juiste hoeveelheid schuim.. Na wat experimenteren ben ik nu super tevreden.. Dus wat mij betreft TOP.
Minpuntje; zeer lastig schoon te maken..
Arnoud :
Arnhem - 15 juli De verwachtingen waren hooggespannen; na jaren het gepruttel van het welbekende Nederlandse koffiemerk te hebben aangehoord, was het al oude apparaat ineens verdwenen. Waar is ie?, vroeg ik mijn moeder. Ja jongen, je vader heeft een Nepresso gekocht. En dat niet alleen. Daarbij ook een Aeroccino. "Een wat?", moeder schrok van mijn harde stem. "Nog nooit van gehoord", riep ik. "Doe mij dan maar een bakkie". Pa ijverig aan de slag. "Willen jullie ook heerlijke melk erbij?". Tuuuurlijk, wij wilden wel.
Het resultaat was veelzeggend: inhoud voor 1 persoon. En daar zat ik. Wachtend op mijn opgeklopte melk, want Dames gaan voor! Een minnetjuh dus voor dit apparaat!
Wellicht dat "George" binnenkort de 2 persoons uitvoering komt introduceren.
Stephan Homan :
Top omdat ik hem iedere dag gebruik en hij erg easy to use is. Toch flop omdat hij heel moeilijk is schoon te houden. Ook van andere gebruikers hoor dat hij erg "aankoekt" en dit is moeilijk schoon te krijgen. Misschien een anti aanbaklaag?
Katja :
Een geweldig apparaat. Daar kan geen horecacappuccino tegenop! Heb hem een jaar, en kan hem niet meer missen. Alleen de prijs, die vind ik wat minder...
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid