Overslaan en naar de inhoud gaan

PwC: Streaming diensten laten mediasector harder groeien

PwC publiceerde de Global Entertainment & Media Outlook 2017-2021.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De totale bestedingen binnen de wereldwijde entertainment- en mediamarkt groeien de komende vijf jaar met gemiddeld 4,2 procent per jaar. In dit tempo komen de totale entertainment- en mediabestedingen uit op 2,2 biljoen dollar in 2021.

Het zijn voornamelijk bedrijven die de beleving en ervaring van de gebruiker voorop stellen die profiteren van de groei in deze markt, meldt PwC. Daarbij gaat het vooral om bedrijfsmodellen die gebaseerd zijn op een direct-tot-consument strategie. Zo groeit online video de komende vijf jaar naar verwachting met 11,6 procent per jaar en muziek streaming zelfs met 20,7 procent. Deze bedrijfsmodellen worden gekenmerkt door slimme technologie, gebruiksvriendelijkheid en ruime keuzemogelijkheden.

'Bouw communities'


Volgens Ennèl van Eeden, partner bij PwC Nederland, leiden veranderingen in technologie, gebruikersgedrag en bedrijfsmodellen stilaan tot een kloof tussen hoe consumenten media en entertainment willen ervaren en betalen en hoe bedrijven hun aanbod produceren en distribueren. ‘Bouw eerst aan actieve, hoogwaardige communities, met gedeelde passies, waarden en interesses. En combineer dat met slimme technologieën om gebruikers superieure gebruikerservaringen te bieden. De content moet de gebruiker vinden en niet andersom.’

Ennèl van Eeden, partner bij PwC Nederland, leiden veranderingen in technologie, gebruikersgedrag en bedrijfsmodellen stilaan tot een kloof tussen hoe consumenten media en entertainment willen ervaren en betalen en hoe bedrijven hun aanbod produceren en distribueren. ‘Bouw eerst aan actieve, hoogwaardige communities, met gedeelde passies, waarden en interesses. En combineer dat met slimme technologieën om gebruikers superieure gebruikerservaringen te bieden. De content moet de gebruiker vinden en niet andersom.’

, partner bij PwC Nederland, leiden veranderingen in technologie, gebruikersgedrag en bedrijfsmodellen stilaan tot een kloof tussen hoe consumenten media en entertainment willen ervaren en betalen en hoe bedrijven hun aanbod produceren en distribueren. ‘Bouw eerst aan actieve, hoogwaardige communities, met gedeelde passies, waarden en interesses. En combineer dat met slimme technologieën om gebruikers superieure gebruikerservaringen te bieden. De content moet de gebruiker vinden en niet andersom.’

Vertraagde groei reclamebestedingen


De groei in reclamebestedingen valt iets terug ten opzichte van afgelopen jaren en bedraagt tot 2021 gemiddeld 4,2 procent per jaar. Steeds meer consumenten hebben een voorkeur voor advertentievrije varianten van media en entertainment, zegt PwC. Adverteerders zijn anderzijds ontevreden over de huidige gebrek aan meetmogelijkheden van digitale media.

De groei in reclamebestedingen valt iets terug ten opzichte van afgelopen jaren en bedraagt tot 2021 gemiddeld 4,2 procent per jaar. Steeds meer consumenten hebben een voorkeur voor advertentievrije varianten van media en entertainment, zegt PwC. Adverteerders zijn anderzijds ontevreden over de huidige gebrek aan meetmogelijkheden van digitale media.

De groei moet met name komen van reclame op de mobiel. Die steeg vorig jaar met maar liefst 58,7 procent en neemt tot 2021 met gemiddeld 18,5 procent per jaar toe. Toch is reclame via vast internet nog steeds goed voor bijna twee derde van de totale bestedingen aan online reclame. Inmiddels zijn online reclamebestedingen de tv-bestedingen voorbij gegaan. 

Verder valt op dat krantenuitgevers in 2016 meer omzet haalden uit de oplage van kranten dan uit advertenties.

Betrouwbare meetmethoden


Van Eeden pleit wel voor 'geaccepteerde betrouwbare meetmethoden', die transparantie bieden op de effectiviteit van de belangrijkste platforms. 'Zolang die er niet is, zijn grote merken terughoudend om zich in nog grotere mate te concentreren op internetreclame.’

Van Eeden pleit wel voor 'geaccepteerde betrouwbare meetmethoden', die transparantie bieden op de effectiviteit van de belangrijkste platforms. 'Zolang die er niet is, zijn grote merken terughoudend om zich in nog grotere mate te concentreren op internetreclame.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in