P&G verandert beloningssysteem
P&G maakt zich klaar voor een periode waarin minder gegroeid wordt, en er lagere prijzen voor producten gerekend moeten worden. Zo schrijft Adage.
Het oude systeem, genaamd "Business Growth Plan”, ging uit van beloningen (cash en aandelen) op basis van organische salesgroei (5 procent), zonder de impact van aqcuisities, afsplitsingen en wisselkoersen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisOrganische salesgroei lag in het meest recente kwartaal echter op 4 procent, een procent onder de doelstelling van 5 procent. P&G deed het echter wel iets beter dan Unilever en Colgate-Palmolive Co.
In het nieuwe systeem, dat de naam "Performance Stock Program" meekrijgt, wordt de verkoopresultaat ook afgemeten aan het resultaat van de concurrent (1 of 2 procent voorsprong op de rest van de markt). Winnen betekent voortaan dus ook ‘het beter doen dan Unilever en, L’Oreal, ondanks tegenvallende verkoopcijfers’.
Topmanagers worden de komende jaren dus gespaard, maar het kan ook betekenen dat je juist wordt beloond als je een felle concurrentiestrijd begint in een categorie waar je concurrent het goed doet.
Analisten denken dat de verandering te maken heeft met de onzekerheid over consumentenbestedingen. Consumenten geven minder uit en denken langer na over een aankoop. Men meent dat het bedrijf daarom mikt op marktaandeel en minder op groei van de categorie.
Bron: Adage http://adage.com/article?article_id=145619
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid