Overslaan en naar de inhoud gaan

Ouders: geen kindermarketing op scholen, sport en sociale media

Driekwart ouders wil maatregelen tegen kindermarketing voor ongezonde producten, aldus Voedingscentrum.
Miniatuurvoorbeeld
Leerlingen in Leiden voor een snoepautomaat. Deze heeft ook gezonde versnaperingen.
© ANP PHOTO LEX VAN LIESHOUT
Miniatuurvoorbeeld
Leerlingen in Leiden voor een snoepautomaat. Deze heeft ook gezonde versnaperingen.
© ANP PHOTO LEX VAN LIESHOUT

De meeste ouders zijn tegen  kindermarketing op scholen, sport en sociale media. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het Voedingscentrum.  De meerderheid is voor maatregelen tegen kindermarketing van ongezonde producten, zoals koek, snoep en frisdrank.  

related partner content for mobile comes here

De quickscan Kindermarketing betreft een representatieve steekproef van 1.010 ouders met kinderen tot en met 17 jaar, uitgevoerd door onderzoeksbureau Flycatcher.

De belangrijkste conclusies uit het onderzoek:  

  • De helft van de ouders heeft moeite met kindermarketing voor ongezonde producten (producten buiten de Schijf van Vijf), 35% is neutraal en 15% heeft er geen moeite mee.  
  • 71% van de ouders vindt dat kindermarketing voor ongezonde producten niet thuishoort op een sportevenement voor kinderen.  
  • 60% van de ouders vindt het niet normaal dat er kindermarketing voor ongezonde producten plaatsvindt via sociale media.  
  • Driekwart van de ouders wil dat kindermarketing voor ongezonde producten wordt tegengegaan op scholen, sociale media en tijdens sportevenementen voor kinderen.  
  • Bijna 9 op de 10 ouders denkt dat kindermarketing op sportevenementen, scholen, in televisieseries, films en games effect heeft op de voorkeuren en voedselkeuzes van hun kind.  

De verantwoordelijkheid voor het nemen van maatregelen tegen kindermarketing ligt volgens de ouders bij de overheid, reclamemakers en de organisatoren van sportevenementen.  

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in