Overslaan en naar de inhoud gaan

Nucleair Nederland

De alumni-club van de Master-opleiding Corporate Communications van de Erasmus Universiteit organiseerde vorige week een excursie waarin…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De alumni-club van de Master-opleiding Corporate Communications van de Erasmus Universiteit organiseerde vorige week een excursie waarin deze vraag centraal stond. We bezochten COVRA () en de kerncentrale van Borssele, onderdeel van EPZ (). Natuurlijk was er van onze kant sprake van enige vorm van 'ramptoerisme', maar de gepresenteerde communicatie-aanpak van beide organisaties dwong respect af.

related partner content for mobile comes here

Hoewel een opslagplaats voor radioactief afval vraagt om een waterdichte beveiliging is er alles aan gedaan om het COVRA terrein er zo open mogelijk uit te laten zien. COVRA wil zoveel mogelijk bezoekers trekken en hen uitleggen hoe dat nou precies zit met radioactief afval en de opslag er van. Dat gebeurde in ons geval door de directeur Hans Codée persoonlijk. Met kunstexposities en school excursies richt COVRA zich op het publiek rondom de centrale en van heel Nederland. In de bedrijfsvoering wordt op allerlei manieren inhoud gegeven aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. En dat lukt ze ook. COVRA heeft Zeeuwse musea opslagruimte aangeboden in de hallen waar ook het in beton verpakte radioactieve materiaal ligt opgeslagen.

Bij EPZ kregen we van Monique Linger het verhaal te horen over hoe Nucleair Nederland (een samenwerking van de vijf belangrijkste bedrijven in Nederland die te maken hebben met kernenergie en straling en de toepassingen daarvan: URENCO, EPZ, NRG, Reactor Instituut Delft en COVRA) handelde direct na de ramp in Japan. Een crisiscentrum werd ingericht in Hilversum om alle media te woord te staan. Opeens was veiligheid weer een issue: het werk van jaren uitleggen en bewijs leveren was in een keer ongedaan gemaakt door de actualiteit. Van het begin af aan streefde het team naar maximale transparantie en openheid. Geen uitspraken te doen over hoe het in Japan zo mis heeft kunnen gaan (want daar is vanuit Nederland weinig zinnigs over te zeggen). En via de site zoveel mogelijk antwoord te geven op de meest gestelde vragen. Speciale aandacht ging uit naar de direct omwonenden van Borssele: brieven en een inloopavonden om vragen te beantwoorden. Het animo voor deze avonden was overigens beperkt.Al met al een mooi staaltje van crisiscommunicatie. Binnenkort zal met psychologen een analyse plaatsvinden van wat de impact is van Fukushima op de massa. In de uitkomsten van die analyse ben ik wel geinteresseerd!

Tenslotte: de maakte een argumentenkaart rond de bouw van kerncentrales. EPZ plaatste deze kaart (doorklikbaar0 op de eigen : Dat vind ik een mooi bewijs van hun streven naar openheid en transparantie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in