NMO sluit zich aan bij nieuwe Europese Audience Measurement Coalition
De grote Europese Joint Industry Committees (JIC's), Media Owner Committees en internationale onderzoekbureaus verenigen zich per vandaag in de Audience Measurement Coalition (AMC). Ook Stichting Nationaal Media Onderzoek (NMO) maakt onderdeel uit van deze nieuwe coalitie.
De AMC moet gaan dienen als klankbord voor Europese regelgevers in alle beleidszaken die betrekking hebben op de European Media Freedom Act, de eerste wetgeving in zijn soort om mediabereiksonderzoek te reguleren.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaErkenning
De European Media Freedom Act trad vorig jaar mei in werking met nieuwe regels die volledig van
toepassing zijn vanaf 8 augustus 2025. Om te zorgen dat de wetgeving aansluit bij de praktijk, hebben
diverse organisaties de AMC opgericht. De organisatie richt zich op erkenning van onafhankelijk, transparant en betrouwbaar mediabereiksonderzoek binnen de Europese regels. Daarbij horen ook alle governance-standaarden van marktpartijen als publieke en commerciële uitgevers, adverteerders, mediabureaus, producenten en overheidsinstanties.
Doelstellingen AMC
De doelstelling van AMC zijn:
- het bij Europese beleidmakers vertegenwoordigen van de organisaties die actief zijn in de sector
van mediabereiksonderzoek;
- een internationale referentiebron zijn voor kennis en informatie over mediabereiksonderzoek in gesprekken met beleidsmakers, overheidsinstanties en andere belanghebbenden in de mediaindustrie;
- het ondersteunen van internationale afstemming bij zaken die voortvloeien uit (nieuwe) regelgeving.
Leden AMC
De oprichters van de AMC zijn de JIC's Médiamétrie (Frankrijk), Arma (Romanian Association for Audience Measurement) en MMS (Zweden) en de onderzoekbureaus Nielsen, Kantar Media en GfK.
De nieuwe leden zijn naast NMO zijn AGF - Videoforschung GmbH (Duitsland), CIM (België), Danske Medier Research (Denemarken), Finnpanel (Finland), Mediapulse AG für Medienforschung (Zwitserland), Norwegian MOC (Noorwegen), WEMF (Zwitserland), TAM Ireland (Ierland), Comscore, Gemius en Ipsos. Voorzitter van AMC is de Fransman Yannick Carrio.
Gevolgen mediabereiksonderzoek
Ton Schoonderbeek, als algemeen directeur van NMO nauw betrokken bij de oprichting van de AMC: 'De "European Media Freedom Act" heeft gevolgen voor het mediabereiksonderzoek in Europa en dus ook voor ons als NMO. Deze Europese wet bepaalt straks aan welke eisen het onderzoek moet voldoen, stimuleert alle partijen om zich aan te sluiten bij de lokale marktstandaarden en zet NMO onder toezicht.'
'Nederland is een van de voorlopers op het gebied van mediabereiksonderzoek', zegt Schoonderbeek, 'met een neutrale, transprante en betrouwbare governance en met een heldere onderzoekscode. Wij zijn het aan onze stand verplicht om bij de AMC aan te sluiten, om zo mee te bepalen hoe de toekomst van mediabereiksonderzoek binnen de nieuwe wetgeving eruit komt te zien.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid