Nieuwe slogan alcoholreclame: ' Alcohol onder de 16, natuurlijk niet'


Voor dranken met meer dan 15% alcohol blijft de huidige 'Geniet, maar drink met mate' slogan van kracht. Per 1 juli moet ook op printuitingen een educatieve slogan getoond te worden. Tot nu toe was dit alleen het geval bij televisiecommercials. Voor bestaand printmateriaal geldt een overgangstermijn van 6 maanden.
"Met deze nieuwe slogan wil de branche stevig neerzetten dat jongeren onder de 16 jaar geen alcohol moeten drinken. Niet drinken onder de 16 moet de maatschappelijke norm worden. We moeten die boodschap zoveel mogelijk blijven herhalen. Vandaar dat we de nieuwe slogan onder zoveel mogelijk uitingen zullen gebruiken," aldus STIVA-directeur Ingrid van Engelshoven.
Blauw Research heeft in opdracht van STIVA onderzoek gedaan naar de waardering van de educatieve slogan 'Alcohol onder de 16, natuurlijk niet' onder ouders, 480 respondenten, en jongeren, 477 respondenten. Daaruit bleek dat ruim 70 procent van de ouders de slogan waardeert als 'goed' en bijna een kwart van de ouders gelooft dat de slogan 'Alcohol onder de 16, natuurlijk niet' tot meer bewustwording leidt dan de oude slogan. Van de jongeren vindt 64 procent dat de boodschap 'drink geen alcohol onder de 16 jaar' het duidelijkst wordt overgebracht door de nieuwe slogan.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSPer 1 juli zijn in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken ook voorschriften opgenomen over de opmaak, positie en formaat van de slogans.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidhelemaal kut