Overslaan en naar de inhoud gaan

Ervaren telecomklant gaat eerder voor nieuwste snufjes

Telecomproviders investeren veel en vaak in technologieën om nieuwe diensten aan te bieden voor de mobiele telefoon, zoals mms, internet…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Remco Prins (Erasmus Universiteit Rotterdam) onderzocht in zijn proefschrift wanneer en hoe een klant een nieuwe dienst uitprobeert. Hij ontdekte onder meer dat trouwe en ervaren klanten sneller instappen.

related partner content for mobile comes here

De onderzoeker keek vooral naar het effect van de verschillende typen marketing op het gebruik van een nieuwe dienst. En stelde daarbij de volgende vragen: welk type klanten staan open voor nieuwe diensten? Heeft de marketing invloed op het moment dat een consument een nieuwe dienst uitprobeert? Hoe ontwikkelt zich zijn of haar gebruik in de loop der tijd? De relatie tussen het type klant en het zogenaamde adoptiegedrag van extra diensten via de mobiele telefoon is nog maar weinig onderzocht.

Prins berekende dat hoe langer je bij een provider klant bent en hoe meer ervaring je met mobiele diensten in het algemeen hebt, des te groter de kans is dat je een nieuwe dienst uitprobeert. Dat geldt ook voor de effecten van marketing en de kans op een langduriger gebruik van de nieuwe dienst.
Ook wordt de kans groter dat een klant een nieuwe dienst uitprobeert bij de eigen provider, als andere aanbieders reclame maken voor dezelfde dienst. Zoals ook al in eerdere onderzoeken is aangetoond, geldt dit met name bij jongeren en mannen.

Prins vergeleek bovendien het adoptiegedrag in de Verenigde Staten, Duitsland en Japan. In de Verenigde Staten was de neiging het grootste om nieuwe mobiele diensten uit te proberen om indruk te maken op anderen. Opvallend genoeg waren het in Japan relatief veel vrouwen die gebruik maakten van nieuwe mobiele diensten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in