Ervaren telecomklant gaat eerder voor nieuwste snufjes
Remco Prins (Erasmus Universiteit Rotterdam) onderzocht in zijn proefschrift wanneer en hoe een klant een nieuwe dienst uitprobeert. Hij ontdekte onder meer dat trouwe en ervaren klanten sneller instappen.
De onderzoeker keek vooral naar het effect van de verschillende typen marketing op het gebruik van een nieuwe dienst. En stelde daarbij de volgende vragen: welk type klanten staan open voor nieuwe diensten? Heeft de marketing invloed op het moment dat een consument een nieuwe dienst uitprobeert? Hoe ontwikkelt zich zijn of haar gebruik in de loop der tijd? De relatie tussen het type klant en het zogenaamde adoptiegedrag van extra diensten via de mobiele telefoon is nog maar weinig onderzocht.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
Prins berekende dat hoe langer je bij een provider klant bent en hoe meer ervaring je met mobiele diensten in het algemeen hebt, des te groter de kans is dat je een nieuwe dienst uitprobeert. Dat geldt ook voor de effecten van marketing en de kans op een langduriger gebruik van de nieuwe dienst.
Ook wordt de kans groter dat een klant een nieuwe dienst uitprobeert bij de eigen provider, als andere aanbieders reclame maken voor dezelfde dienst. Zoals ook al in eerdere onderzoeken is aangetoond, geldt dit met name bij jongeren en mannen.
Prins vergeleek bovendien het adoptiegedrag in de Verenigde Staten, Duitsland en Japan. In de Verenigde Staten was de neiging het grootste om nieuwe mobiele diensten uit te proberen om indruk te maken op anderen. Opvallend genoeg waren het in Japan relatief veel vrouwen die gebruik maakten van nieuwe mobiele diensten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid