Overslaan en naar de inhoud gaan

Vrienden vluchten voor commercie

De netwerkers van het eerste uur beginnen een beetje genoeg te krijgen van platte commercie op Facebook en MySpace.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In Groot-Brittannië lopen de ledenaantallen van social-networkingsites voor het eerst in hun nog prille bestaan terug. In Frankrijk idem dito. Deels hoort dat bij de levenscyclus van zo’n netwerk: het was ooit bijzonder, nu is het mainstream en haken de voorlopers af.

related partner content for mobile comes here

Maar boosdoener zijn zeker ook de pogingen om persoonlijke gegevens te exploiteren. Bijvoorbeeld via Beacon, het programmaatje op Facebook dat je vrienden laat zien waar je koopt en op welke sites je kijkt. In de VS dienden 50.000 gebruikers een petitie in tegen dit soort indiscrete praktijken.

En ook de eerste actiegroepen tegen het gebruik van persoonlijke data van social-networkingsites zijn een feit. Sommige netwerksites staan het gebruik van persoonsgegevens dan ook niet (meer) toe. Het economisch model van netwerksites is daarmee in één klap problematisch. YouTube bijvoorbeeld heeft ondanks zijn miljoenenpubliek zeer veel geld verloren omdat het geen persoonlijke gegevens kan verhandelen.

Alternatief voor adverteerders: richt je op kleine, gespecialiseerde nichenetwerken als boompa.com (een soort MySpace voor automobilisten). En sommige merken creëren gewoon hun eigen netwerk. Zo lanceerde Renault onlangs Renault F1, een sociaal netwerk speciaal voor Formule 1-fans.

Bron: Stratégies

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in