Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlander vertrouwt Belastingdienst het meest

Ruim vier op de vijf Nederlanders (84 procent) denken dat van alle organisaties de Belastingdienst het zorgvuldigst omgaat met hun…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Marktonderzoeksbureaus en organisaties die deze gegevens benutten voor marketingdoeleinden, zijn juist niet te vertrouwen. Slechts 10 procent denkt dat deze bedrijven correct met hun gegevens omgaan.

related partner content for mobile comes here

Dat blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO Consult in opdracht van het College bescherming persoonsgegevens (CPB), dat maandag gepubliceerd is. Hiervoor zijn ongeveer duizend burgers ondervraagd.

In de politie heeft 71 procent vertrouwen. De gemeenten behalen hetzelfde percentage. Verzekeraars vertrouwt slechts 55 procent.

Slechts 10 procent denkt dat winkels zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens van klanten, 18 procent heeft vertrouwen in goede doelen en 23 procent in postorderbedrijven.

Grenzen
Het overgrote deel van de ondervraagden (92 procent) hecht er veel tot zeer veel belang aan dat er wetgeving over de omgang met persoonsgegevens bestaat. Een meerderheid van de burgers stelt grenzen aan de mate waarin andere belangen, bijvoorbeeld het gebruik van een lijst met frauderend personeel in de detailhandel, mogen prevaleren boven de bescherming van persoonsgegevens.

De onderzoekers hebben daarbij terrorismebestrijding en veiligheid als ander belang buiten beschouwing gelaten, "omdat iedereen het daar wel over eens is", zei een woordvoerster van het CBP. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in