Banken, verzekeraars en webwinkels ontdekken kanalenmix


Multichannel management, het zo optimaal mogelijk inzetten en afstemmen van directe kanalen om de consument zo effectief mogelijk te ondersteunen in het proces naar aankoop en de daarop volgende service, heeft de toekomst. Jungle Rating inventariseerde in december 2004 en januari 2005 de multichannel functionaliteiten die webwinkels, direct writers en banken aanbieden op hun websites. In het aprilnummer van het Tijdschrift voor Marketing staan de resultaten.
Vrijwel alle onderzochte partijen bleken qua merkdifferentiatie een consistente merkbeleving te voeren via de verschillende kanalen. Veel bedrijven bieden daarnaast hun reclame-uitingen (commercials) en brochures ter download aan op hun sites. 83 Procent van de verzekeraars doet dit, tegenover 33 procent van de banken en 36 procent van de webwinkels.
Papieren brochures van webwinkels kunnen in 33 procent van de gevallen op de site worden aangevraagd, dat is ook het geval bij de helft van alle banken en verzekeraars. Daarnaast bieden veel banken en verzekeraars ook de mogelijkheid om de prospectus in PDF-formaat te downloaden.
Opvallend veel kortingsacties en speciale aanbiedingen krijgen een plek op de website. Retailers vallen hierin op, zo’n 60 procent biedt dit aan, tegenover 33 procent van de banken en verzekeraars.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVerschil tussen de kanalen blijkt uit de mate van persoonlijke aandacht. Momenteel zetten bedrijven de fysieke kanalen vooral in voor persoonlijk contact en internet en de telefoon voor de meer onpersoonlijk, snelle en gemakkelijke afhandeling. Het internet en call center kunnen echter een stuk ‘warmer’ gemaakt worden door bijvoorbeeld chatmogelijkheden tijdens het aankoopproces, co-browsing en gespecialiseerde call centermedewerkers. De consument dient echter eerst zelf aan te geven hoe warm hij of zij het contact wenst. Dus er moet ruimte zijn voor anoniem zoeken op de website; pas als een klant zich online heeft aan-gemeld, mag een marketeer ervan uitgaan dat de klant open staat voor een persoonlijke benadering op internet.
Junglerating nam voor zijn onderzoek de volgende partijen onder de loep: Wehkamp, Neckermann, Otto, Bol.com, Hunkemoller, Free Record Shop, Kijkshop, Bart Smit, Bakker-Hillegom, Bijenkorf, Bruna, MyCom, Dynabyte, Dixons, Dell, ABN Amro, ING, Postbank, SNS, Fortis, Rabobank, Univé, Interpolis, FBTO, Aegon, Achmea, Ohra en Proteq.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid