Overslaan en naar de inhoud gaan

Banken, verzekeraars en webwinkels ontdekken kanalenmix

De wijze waarop ondernemers via meerdere kanalen met hun klanten communiceren, krijgt steeds meer vorm. Dit blijkt uit onderzoek van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Multichannel management, het zo optimaal mogelijk inzetten en afstemmen van directe kanalen om de consument zo effectief mogelijk te ondersteunen in het proces naar aankoop en de daarop volgende service, heeft de toekomst. Jungle Rating inventariseerde in december 2004 en januari 2005 de multichannel functionaliteiten die webwinkels, direct writers en banken aanbieden op hun websites. In het aprilnummer van het Tijdschrift voor Marketing staan de resultaten.

related partner content for mobile comes here

Vrijwel alle onderzochte partijen bleken qua merkdifferentiatie een consistente merkbeleving te voeren via de verschillende kanalen. Veel bedrijven bieden daarnaast hun reclame-uitingen (commercials) en brochures ter download aan op hun sites. 83 Procent van de verzekeraars doet dit, tegenover 33 procent van de banken en 36 procent van de webwinkels.
Papieren brochures van webwinkels kunnen in 33 procent van de gevallen op de site worden aangevraagd, dat is ook het geval bij de helft van alle banken en verzekeraars. Daarnaast bieden veel banken en verzekeraars ook de mogelijkheid om de prospectus in PDF-formaat te downloaden.
Opvallend veel kortingsacties en speciale aanbiedingen krijgen een plek op de website. Retailers vallen hierin op, zo’n 60 procent biedt dit aan, tegenover 33 procent van de banken en verzekeraars.

Verschil tussen de kanalen blijkt uit de mate van persoonlijke aandacht. Momenteel zetten bedrijven de fysieke kanalen vooral in voor persoonlijk contact en internet en de telefoon voor de meer onpersoonlijk, snelle en gemakkelijke afhandeling. Het internet en call center kunnen echter een stuk ‘warmer’ gemaakt worden door bijvoorbeeld chatmogelijkheden tijdens het aankoopproces, co-browsing en gespecialiseerde call centermedewerkers. De consument dient echter eerst zelf aan te geven hoe warm hij of zij het contact wenst. Dus er moet ruimte zijn voor anoniem zoeken op de website; pas als een klant zich online heeft aan-gemeld, mag een marketeer ervan uitgaan dat de klant open staat voor een persoonlijke benadering op internet.

Junglerating nam voor zijn onderzoek de volgende partijen onder de loep: Wehkamp, Neckermann, Otto, Bol.com, Hunkemoller, Free Record Shop, Kijkshop, Bart Smit, Bakker-Hillegom, Bijenkorf, Bruna, MyCom, Dynabyte, Dixons, Dell, ABN Amro, ING, Postbank, SNS, Fortis, Rabobank, Univé, Interpolis, FBTO, Aegon, Achmea, Ohra en Proteq.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in