Overslaan en naar de inhoud gaan

'Media dominant bij bepaling inhoud tv-debatten'

Bij de inhoud van de lijsttrekkersdebatten tijdens de laatste verkiezingscampagne hadden de media een dominante rol ten opzichte van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De onderzoekers afkomstig van de scholen voor journalistiek in Ede, Tilburg, Utrecht en Zwolle constateerden dat de tv-zenders tijdens de campagne van augustus/september vorig jaar de meeste invloed hadden op de lijsttrekkersdebatten: zij en niet de politieke partijen bepaalden in hoge mate de gespreksthema’s en de spelregels.

related partner content for mobile comes here

In tegenstelling tot de debatten kwam het bij de actualiteitenrubrieken en de talkshows wel geregeld voor dat vooral de grote politieke partijen invloed konden uitoefenen op de inhoud en de vorm van de uitzending.

Studenten hebben meegelopen bij de meeste redacties van kranten, radio- en tv-programma’s en verzamelden informatie over de manier waarop de campagne werd verslagen. Alleen De Telegraaf en het Algemeen Dagblad weigerden medewerking. Het was de eerste keer dat de vier scholen voor journalistiek (in Ede, Tilburg, Utrecht en Zwolle) gezamenlijk een onderzoek hebben gehouden. Ze deden dat vooral omdat onderhandelen met bronnen, en zeker ook met politici een belangrijk onderdeel van het journalistieke werk is geworden.

Het maken van afspraken over deelname van politici aan interviews en debatten komt dagelijks voor, zeker tijdens de verkiezingscampagne. Uit het onderzoek blijkt dat de redacties van kranten daarin een uitgesproken onafhankelijke positie innemen; zij zijn voor hun werk niet van de politici afhankelijk. Vooral bij de televisie ligt dat anders: zonder politici geen programma.

Deze keer waren er uitzonderlijk veel live-debatten in de drie weken voor de verkiezingen. Uit het onderzoek blijkt dat de politieke partijen op de te behandelen thema’s nauwelijks invloed hebben gehad. Er was wel veel discussie over de vraag wie aan een debat mochten meedoen, vooral rond het zogeheten ‘premiers-debat’ van RTL op 26 augustus. RTL wilde slechts vier deelnemers toelaten en wees de verzoeken van D66 en het CDA om alsnog aan te schuiven gedecideerd af. De NOS heeft als publieke omroep die keuze niet gemaakt en liet aan het slotdebat van 11 september liefst elf partijen meedoen.
De thema’s zijn in alle verkiezingsdebatten door de redacties zelf bepaald.

Uit het onderzoek blijkt verder dat bij actualiteitenprogramma’s en talkshows politieke partijen veel meer eisen konden stellen. Zo wilde de VVD niet dat lijsttrekker Rutte samen met cabaretier Freek de Jonge aan tafel kwam, en weigerde Geert Wilders kort voor een Nieuwsuur-uitzending (toen de bewaking niet meer kon worden afgezegd) met Alexander Pechtold in debat te gaan. De steviger positie van de partijen komt volgens de onderzoekers omdat ze bij al die politieke programma’s meer alternatieven hebben. Volgens VVD-voorlichter Henri Kruithof lag zijn partij voortdurend in de clinch met allerlei programma’s. Hij vond de strijd tussen partijen en media feller dan ooit, maar omdat iedereen elkaar nodig heeft zijn volgens Kruithof de onderlinge verhoudingen goed gebleven.

Onderhandelingen tussen kranten en politieke partijen beperken zich over het algemeen tot de weergave van interviews. Bij deze campagne hebben zich op dat punt geen problemen van betekenis voorgedaan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in