Overslaan en naar de inhoud gaan

Kloteklanten maar dan omgekeerd: Bullshitbedrijven

Het boek Kloteklanten van Egbert Jan van Bel blijkt het succesnummer van dit jaar.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Terecht, want er is veel mis in de communicatie van bedrijven naar hun klanten. Iedere lezer hier kent wel wat voorbeelden van onprofessioneel gedrag, bureaucratie en onverschilligheid.

related partner content for mobile comes here

Maar andersom is er ook wel het een en ander mis.

Een grote mond en eigenwijze meninkjes op blogs zijn we gewend, niet leuk maar het gebeurt in de openbaarheid.

Wat niet zo zichtbaar is, is wat er aan domme en onbeschofte mails bij bedrijven binnenkomen. Bij ons op de Adformatie Groep komt dagelijks een grote stroom mail binnen die we via online formulieren proberen bij de juiste persoon te krijgen. 95% daarvan is in orde maar die andere 5%...

Je hebt klanten die gewoon niet kunnen lezen, regelmatig komen er klachten bij ons binnen bestemd voor het AD (Algemeen Dagblad). Of een mail met de vraag of we een adreswijziging door willen voeren.

Natuurlijk willen we dat maar waar is de naam van de afzender en om welke adressen gaat het?

Ik probeer altijd direct en heel beleefd de mailer het juiste antwoord te geven. Een snel bericht van onze kant wordt gewaardeerd maar vaak genoeg kan er er niet eens een bedankje af.

Het ergst zijn de scheldmails. Communicatie met een bedrijf geeft-zo merk ik steeds vaker-een vrijbrief om ongenuanceerd te kankeren. Taal die je van persoon tot persoon niet vaak zal tegenkomen.

Maar een bedrijf mag je voor rotte vis uitmaken, vertellen dat ze er niets van begrepen hebben en wat voor boerenlullen er werken.

Ik heb een redelijk dikke huid en geef eerlijk toe dat ik in het verleden ook niet altijd beleefd ben geweest als ik een probleem had met een leverancier (weet je nog mijnheer van de KPN toen je mijn storingsmelding doodleuk had afgemeld omdat ik zogenaamd een fout had gemaakt en achteraf bleek dat er een storing in de centrale was?)

Mijn policy tegenwoordig is de afzender van een zeikmail overdreven aardig en zo snel mogelijk te beantwoorden maar, niet onbelangrijk, te laten weten dat er bij bedrijven mensen werken.
Bedrijven kunnen bureaucratische mollochen zijn maar uiteindelijk gaat het om mensen die menselijk behandeld willen worden. Toch?

Daarom afsluitend deze vraag: wat zijn jullie ervaringen en oplossingen?

p.s. ik geef toe dat ik af en toe zo'n #%&$^%@ door die internetverbinding zou willen trekken :-)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in