Overslaan en naar de inhoud gaan

'Verleid consument om milieubewuster te gaan leven'

Veel berichtgeving in de media over het wel of niet milieubewust zijn van de consument de laatste tijd.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Aan de ene kant bijvoorbeeld het bericht dat de Nederlander op zoek is naar info: volgens onderzoek dat TNS Nipo deed in opdracht van Milieu Centraal, willen zes op de tien mensen meer informatie over klimaatverandering, milieubewust leven of risico's voor het milieu.

related partner content for mobile comes here

'Van de ondervraagde personen geeft 92 procent aan zich zorgen te maken over het milieu. De betrokkenheid bij het probleem blijkt overigens nogal te verschillen, want meer dan de helft van de mensen geeft aan vooral informatie te zoeken zodat ze goedkoper uit zijn en ook de milieuvervuiling beperken. Bijna 30 procent zoekt praktische tips om bij de dagelijkse activiteiten het milieu te ontzien', schrijft ANP.

Aan de andere kant:
Gisteren stond er een artikel in (betaalde toegang): 'Ons ben nie zunig' met als strekking dat Nederlanders wel zeggen dat ze graag meehelpen aan een beter milieu, maar dat ze er in de praktijk weinig voor over hebben. 'Het leven moet ook een beetje leuk blijven.'

Oud papier
Uit de vele onderzoeken die sinds begin jaren negentig zijn gedaan, blijkt dat het gedrag van de Nederlandse consument niet erg is veranderd. 'Een beter milieu, begin bij jezelf', gaat dus niet op. Alleen het scheiden van oud papier en glas is een succes.

Er komen weliswaar steeds meer energiezuinige apparaten, maar het energieverbruik is tussen 1990 en 2005 met 30 procent toegenomen, citeert de Volkskrant uit het Miliebalans 2007-rapport van het (MNP). MNP beweert dat de toenemende consumptiedrang het milieubewuste overheidsbeleid zal ondermijnen.

Inderdaad, kijk maar eens naar het verbruik van een gemiddeld plasmatv-scherm.

De wil is er dus wel bij de consument wel, maar de wilskracht ontbreekt. Of zoals hoogleraar transitiemanagement Rotmans aan de Erasmusuniverseit in de Volkskrant zegt: '(De mens) draait een spaarlamp in op het toilet en hangt ondertussen de tuin vol met tuinverlichting'.

De Volkskrant haalt een onderzoek aan waaruit blijkt dat slechts vijf procent op eigen initiatief stappen onderneemt om milieubewuster te zijn. De rest doet het slechts een beetje of helemaal niet.

Overheid
De bal lijkt dan toch in de hoek van de overheid te liggen, zegt onder andere Rotmans. De overheid moet een handje helpen.

PvdA'er Diederik Samsom pakt het in ieder geval aan. Zijn motie over het op gang brengen van een breed debat over maatschappelijk verantwoorde consumptie werd in de Tweede Kamer breed gesteund.

Zijn motie wordt ook wel de 'jacuzzimotie'genoemd. Vernoemd naar de irritatie van Samsom ten aanzien van de opblaasbare jacuzzi voor in de tuin die een bouwmarkt afgelopen zomer in de aanbieding had. Voor de politicus het bewijs dat de milieubewuste consument meer op papier bestaat dan in werkelijkheid.

Milieuminister Cramer ziet discussies over bewuster consumentengedrag vooral met jongeren wel zitten, zoals op het muziekfestival Lowlands gebeurt en door organisaties als het WNF worden opgezet. 'Jongeren hebben de tijdgeest veel beter begrepen.' Maar ze is niet te porren voor een grote rol voor de overheid als het gaat om mensen te 'verleiden' tot bewuster gedrag, meldt ANP.

Ik denk nu juist dat bij het 'verleiden' van de consument een taak is weggelegd voor de marketingafdelingen van bedrijven. Dat is hun levensdoel tenslotte.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in